تدوین برنامههای شاخص عملیاتی جهاددانشگاهی مستقل از تغییرات مدیریتی/ بازطراحی سازوکارهای جذب سرمایه انسانی متخصص
به گزارش روابط عمومی سازمان، مهندس عباس ناصری معاون هماهنگی و امور مجلس جهاددانشگاهی، در بازدیدی میدانی و هدفمند از سازمان جهاددانشگاهی علوم پزشکی تهران، از نزدیک در جریان روند فعالیتهای جاری، چالشهای ساختاری، دغدغههای نیروی انسانی و برنامههای راهبردی آینده این مجموعه علمی و پژوهشی قرار گرفت و طی نشستی مشروح با اعضای این سازمان، بر ضرورت بازطراحی سازوکارهای جذب سرمایه انسانی متخصص، تقویت رویههای برنامهمحور تأکید کرد.
این بازدید که در چارچوب سیاست جدید ارتباط بیواسطه و نظارت میدانی مجموعه مدیریتی جهاددانشگاهی تعریف شده، با هدف ایجاد گفتمان مستقیم میان ارکان تصمیمگیر و اعضای فعال در صف اجرایی صورت گرفت.
مهندس ناصری در این نشست تخصصی که با حضور اعضای سازمان جهادانشگاهی علوم پزشکی تهران برگزار شد، ضمن تبیین الگوی نوین تعامل درونسازمانی، گفت: تحقق حکمرانی مشارکتی و شفافیت نهادی، مستلزم برقراری مجاری ارتباطی مستقیم، امن و نظاممند با یکایک اعضاست. در همین راستا، افزون بر بازدیدهای میدانی مستمر که به منظور شنیدن مستقیم مسائل، دیدگاهها و راهکارهای همکاران طراحی شده، سامانه امن ارتباطی اعضا نیز بهعنوان بستری اختصاصی و محرمانه راهاندازی شده است تا تمامی موضوعات واصله، ذیل فرایندی شفاف و زمانبندیشده، حداکثر ظرف ۴۸ ساعت بررسی شده و پاسخی مستند به همراه کد رهگیری برای پیگیریهای آتی به عضو مربوطه ارائه شود. این سازوکار، گامی عملی در جهت تقویت اعتماد سازمانی و گذار از دیوانسالاریِ کند به چابکی نهادی است.
وی با تشریح سیاستهای کلان حوزه فرهنگی و سرمایه انسانی، جذب هدفمند و نظاممند بدنه پویای دانشجویی از درون زیستبوم دانشگاه را محور اصلی راهبرد تربیت مدیران تراز آینده نظام و ضامن تداوم پویایی فکری در ساختار جهاددانشگاهی عنوان کرد.
وی با اشاره به ابلاغ رسمی آییننامه تسهیلگر کار دانشجویی و لغو کامل بخشنامههای محدودکننده پیشین که سالها به انسداد مسیر ورود استعدادهای جوان انجامیده بود، تصریح کرد: سازمان علوم پزشکی تهران، با برخورداری از ظرفیت بینظیر علمی و قرارگیری در کانون مراکز آکادمیک کشور، باید به طور ویژه مسیر جذب هدفمند دانشجویان مستعد و علاقهمند را هموار سازد. همزمان، در حوزه جذب اعضای هیات علمی گروههای پژوهشی نیز فرایندهای فرسایشی و طولانیمدت سه تا چهار ساله پیشین که خود به عاملی برای خروج نخبگان از چرخه جذب تبدیل شده بود، با رویکردی جهادی و بازنگری بنیادین کنار گذاشته شده و جذب نیروهای علمی متعهد و متخصص، با حفظ دقیق استانداردهای کیفی، در کوتاهترین زمان ممکن عملیاتی میشود.
ناصری با تأکید بر راهبرد برنامهمحوری در جهاددانشگاهی، اعلام کرد: کلیه واحدهای سازمانی موظف به تدوین برنامه راهبردی عملیاتی با افق مشخص دو ساله شدهاند و این برنامهها پس از پیشنهاد از سوی واحدها و تصویب، بهعنوان اسناد بالادستی و نقشه راه الزامآور مجموعه تلقی میشوند. سازمان علوم پزشکی تهران نیز برنامههای کلان و ابتکارات راهبردی خود را برای بازه زمانی دو سال آینده تدوین و ارائه کرده است. ویژگی متمایزکننده این دوره از برنامهریزی، استمرار و مصونسازی اسناد از تغییرات مدیریتی است؛ بدین معنا که این برنامهها متعلق به کلیت سازمان بوده و با جابهجایی مدیران، امکان حذف یا کنارگذاری آنها وجود ندارد و مدیران جدید صرفاً مجاز به ارائه الحاقاتی در راستای اهداف کلان خواهند بود. این سازوکار، تضمینی نهادی برای جلوگیری از هدررفت منابع بیتالمال و حفظ انباشت تجربه در مسیر توسعه پایدار است.
معاون هماهنگی و امور مجلس جهاددانشگاهی در ادامه با اشاره به احیای سنت ریشهدار مدیریت شورایی بهعنوان یکی از اصول محوری حکمرانی جهادی، از انتخاب رؤسای ۱۹ واحد سازمانی بر اساس رأی مستقیم و نظر مشورتی اعضای همان واحدها بهعنوان مصداقی عینی از مشارکتخواهی ساختاریافته یاد کرد. وی با فراتر خواندن این الگو از سطح انتخاب رؤسا، خواستار استقرار کامل نظام شورایی در لایههای مختلف تصمیمسازی و تصمیمگیری سازمان علوم پزشکی تهران شد و تأکید کرد: تشکیل شوراهای تخصصی چندگانه در حوزههای رفاهی، پژوهشی، آموزشی و اجرایی، با ترکیبی متوازن از اعضای علاقهمند و متخصص، نه یک انتخاب که یک ضرورت برای تقویت مالکیت جمعی بر فرایندها و ارتقای کیفیت تصمیمات در تمامی واحدهای سازمانی است.
ناصری با مرور طرحها و کلانپروژههای آتی سازمان علوم پزشکی تهران، از جمله راهاندازی مرکز جامع و ملی زخم با مشارکت راهبردی دانشگاه علوم پزشکی تهران، تأسیس کلینیک تخصصی و فوقتخصصی لیزر با رویکرد ارائه خدمات نوین پزشکی و راهاندازی آزمایشگاه تخصصی حرکت با هدف توسعه پژوهشهای بالینی و توانبخشی، این پروژهها را مصادیق ظرفیتهای نهفته این سازمان برای تبدیلشدن به یک قطب علمی-خدماتی دانست.
وی با اذعان به وجود موانع زیرساختی و چالشهای مرتبط با املاک و فضای فیزیکی، از آمادگی کامل کارگروه ویژه رفع موانع در دفتر مرکزی برای ورود مستقیم و حل ریشهای این چالشها و تسریع در بهثمرنشستن پروژههای اولویتدار خبر داد.
وی در بخش دیگری از سخنان خود، با نگاهی تحلیلی به پیشینه و جایگاه سازمان علوم پزشکی تهران، این مجموعه را مبدأ و خاستگاه ساختارهای بزرگ و ملی چون خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) و سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی دانست و تصریح کرد: نگاه دفتر مرکزی به این ظرفیت عظیمِ برآمده از دل سازمان شما، نگاهی صوری و تشریفاتی نیست؛ بلکه به دنبال شکوفایی حداکثری این ساختارها و ارتقای آنها تا رسیدن به تراز نهادهای مرجع و الهامبخشی همچون پژوهشگاه رویان است.
در ادامه این نشست، اعضای سازمان علوم پزشکی تهران در محیطی عاری از سلسلهمراتب رسمی، بهمدت حدود دو ساعت به بیان بیپرده دیدگاهها، پیشنهادهای سازنده، دغدغههای حرفهای و انتقادات خود پرداختند. در بخش پایانی این بازدید میدانی، مهندس عباس ناصری از پژوهشکده فناوریهای زخم و ترمیم بافت یارا، بهعنوان یکی از مهمترین بازوهای پژوهشی و تخصصی سازمان، بازدید کرد و از نزدیک با دستاوردها، زیرساختهای آزمایشگاهی، پروژههای در دست اجرا و توانمندیهای نیروی انسانی متخصص این مرکز آشنا شد. معاون هماهنگی و امور مجلس جهاددانشگاهی پس از این بازدید تخصصی، با اشاره به مشاهدات میدانی خود، دو چالش «کمبود جدی و محسوس فضای فیزیکی» و «پراکندگی ساختمانها و واحدهای عملیاتی» را از موانع اصلی پیشروی این مجموعه برای توسعه کمی و کیفی خدمات و پژوهشها برشمرد و بر ضرورت و فوریت ساماندهی، یکپارچهسازی و توسعه زیرساختهای کالبدی سازمان تأکید کرد.
هیچ نظر! یکی از اولین.