جمعه, 9 آبان , 1399 14 ربيع أول 1442 Friday, 30 October , 2020 ساعت ×
تغذیه در روزهای کرونایی/ کمبود ویتامین D،A، امگا ۳، منیزیم و سلینیوم بدن جبران شود/ سیستم ایمنی خود را تقویت کنید
۲۳ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۰
بازدید 245
5

ایسنا علوم پزشکی تهران – یک متخصص تغذیه گفت: در شرایط فعلی که شیوع بیماری کرونا ویروس جدید در کشور روبه افزایش می باشد ضروری است که سیستم ایمنی بدن تقویت شود لذا مصرف ویتامینD، A امگا ۳، منیزیم و سلینیوم بسیار توصیه می شود. دکتر جعفریان در گفت وگو با ایسنا علوم پزشکی تهران، […]

پ
پ

ایسنا علوم پزشکی تهران – یک متخصص تغذیه گفت: در شرایط فعلی که شیوع بیماری کرونا ویروس جدید در کشور روبه افزایش می باشد ضروری است که سیستم ایمنی بدن تقویت شود لذا مصرف ویتامینD، A امگا ۳، منیزیم و سلینیوم بسیار توصیه می شود.

دکتر جعفریان در گفت وگو با ایسنا علوم پزشکی تهران، اظهار کرد: برخی از گروه های غذایی در تقویت سیستم ایمنی بدن انسان بسیار ضروری و مهم هستند. در حال حاضر که با شیوع بیماری کووید ۱۹ یا کرونا ویروس جدید رو به رو شدیم، تقویت سیستم ایمنی بدن برای مقابله با این بیماری بسیار حائز اهمیت است لذا یکی از گروه های غذایی مهم برای تقویت سیستم ایمنی در شرایط فعلی گروه غذایی ویتامین D است؛ اهمیت این ویتامین آن از این جهت بالاست که متأسفانه در میان افراد جامعه ما کمبود ویتامین دی بسیار شایع است به گونه ای که مطالعات نشان می دهد بین ۶۰ تا ۷۰ درصد مردم کمبود ویتامین دی دارند.

وی ادامه داد: غذایی که مردم کشورمان مصرف می کنند از نظر مقادیر ویتامین D بسیار فقیر هستند، از سوی دیگر

پوست بدن تواناینی لازم برای تولید ویتامین D ندارد حتی اگر جلوی آفتاب باشیم، پوست، این توانایی لازم را ندارد لذا به نظر می رسد که ما چاره ای در این شرایط نداریم جز اینکه خارج از غذای روتین، این ویتامین را به شکل غنی شده یا به شکل مکمل استفاده کنیم تا این کمبود رفع شود.

این متخصص تغذیه خاطرنشان کرد: باید مراقب باشیم که ویتامین D چون یک ویتامین محلول از چربی می باشد، ممکن است که در برخی از افراد صلاح نباشد در دوز بالا استفاده شود مثلاً مادری که باردار است، اجازه ندارد در دوز بالا این ویتامین را استفاده کند. همچنین کسانی که نارسایی کلیه و کبد دارند باید بدانند که نمی توانند ویتامین دی را در دوزهای بالا استفاده کنند. گروه دیگری که باید در مصرف این ویتامین ملاحظاتی را رعایت کنند، کسانی هستند که در بدن آنان تولید سنگ خصوصاً سنگ های کلیوی بالاست چرا که با مصرف ویتامین دی ریسک افزایش سنگ ها در اندام های دیگر بدنشان بالا می رود.

وی افزود: افرادی که سالم هستند و منعی ندارند گاهی ۵۰ هزار واحد در هفته یا مواردی که دچار فقر شدید ویتامین D هستند، ۲۰۰ هزار واحد در روز را تزریق می کنند. به طور نرمال توصیه ما این است که افراد بزرگسال هفته یک عدد ویتامین دی ۵۰ هزار را مصرف کنند تا کمبود این ویتامین را نداشته باشند.

این متخصص تغذیه برای تقویت سیستم ایمنی بدن به منظور مقابله با بیماری کرونا، مصرف ویتامین A را نیز توصیه کرد و گفت: لایه های مخاطی و غشای بدن ما به شدت نیازمند ویتامین A است و مطالعات نشان می دهد که دریافت ناکافی این ویتامین می تواند غشا را ضعیف کند و در مقابل هر گونه عوامل بیماری زا ضعیف و مستعد برای ورود آنان شود بنابراین باید حتماً دریافت ویتامین A را به اندازه کافی داشته باشیم. توصیه ای برای مصرف مکمل ویتامین A ندارم مگر در میان کودکان زیر دو سال، اما به افراد دیگر توصیه می کنم غذاهایی که غنی از ویتامین A هستند، بیشتر استفاده کنند. منابع گیاهی مانند سبزیجات، هویج و بخشی از میوه جات رنگ زرد، سرشار از ویتامین A هستند؛ اگر افراد اصول تنوع را رعایت کنند مطمئن باشند که به اندازه کافی ویتامین A به بدنشان خواهد رسید.

دکتر جعفریان دریافت منیزیم را نیز برای تقویت سیستم ایمنی بدن حائز اهمیت دانست و اظهار کرد: متأسفانه بسیاری از افراد به اندازه کافی منیزیم مصرف نمی کنند. من توصیه می کنم که افراد با مصرف مغزها، شکلات و انواع دانه ها مثل کنجد، به اندازه کافی منیزیم وارد بدن خود کنند.

وی مصرف امگا ۳ را نیز توصیه کرد و گفت: متأسفانه دریافت امگا ۳ بدن مردم کشورشان بسیار کم است. غذاهای دریایی منبع اصلی امگا ۳ هستند که آن در میان مردم کشورمان بسیار کم است. در کنار غذاهای دریایی، مغزها خصوصاً گردو منبع خوبی برای امگا ۳ است. همچنین افراد برای تأمین این مواد ضروری بدن می توانند از دانه ها مانند دانه چیا، بذر کتان و روغن سویا که سرشار از امگا ۳ است نیز استفاده کنند.

وی گفت: سایر مواد غذایی مانند سلینیوم نیز به منظور تقویت سیستم ایمنی بدن بسیار مهم هستند که وابسته به آب و خاک هر منطقه است و نمی توان آن را براساس غذا مشخص کرد؛ اما معمولاً غذاهای دریایی و مخمر در جهت جبران این مواد مورد نیاز بدن موثر هستند.

دکتر جعفریان در پایان اظهار کرد: افرادی که دچار کم خونی هستند باید این کمبود را برطرف کنند. اگر کسی سوء تغذیه دارد و بر اثر آن سیستم ایمنی ضعیفی دارد باید خود را تقویت کند. به خاطر داشته باشیم که مشکلات زمینه ای تغذیه ای باعث می شود که سیستم ایمنی فرد ضعیف شود لذا ضروری است برای حفظ سلامتی و تقویت سیستم ایمنی بدن این دسته از مشکلات کاملاً برطرف شود.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.