نگرانی های یک روانپزشک از آموزش مجازی دانش آموزان/ والدین در تله احساس گناه فرزندان نیفتند
ایسنا علوم پزشکی تهران – استادیار گروه روانشناسی انستیتو روان پزشکی با تاکید براینکه آموزش مجازی نمی توانند مهارت های اجتماعی را از همان سنین پایین به دانش آموزان بیاموزد، گفت: وقتی دانش آموزان در مدرسه حاضر می شوند ناگزیر هستند با همکلاسی ها و معلم خود تعامل کند این وضعیت موجب می شود آنها […]
ایسنا علوم پزشکی تهران – استادیار گروه روانشناسی انستیتو روان پزشکی با تاکید براینکه آموزش مجازی نمی توانند مهارت های اجتماعی را از همان سنین پایین به دانش آموزان بیاموزد، گفت: وقتی دانش آموزان در مدرسه حاضر می شوند ناگزیر هستند با همکلاسی ها و معلم خود تعامل کند این وضعیت موجب می شود آنها نحوه ابراز را یاد بگیرند به نوعی مهارت های اجتماعی در مدرسه آموزش داده می شود در حالی که در آموزش مجازی این وضعیت وجود ندارد.
دکتر اصغر اصغرنژاد روانپزشک و استادیار گروه روانشناسی انستیتو روان پزشکی در گفت و گو با خبرنگار ایسنا علوم پزشکی تهران، ضمن بیان این مطلب با تاکید بر اینکه نظم و مقررات دانش آموزان در آموزش مجازی مورد تهدید قرار گرفته است، گفت: مدرسه را نمی توان صرفا به کارکرد آموزشی خلاصه کرد چرا که مدرسه به دانش آموزان نظم و مقررات و اجتماعی شدن را می آموزد و آنها یاد می گیرند زندگی از یک قاعده مشخصی پیروی می کند و دانش آموزان باید خود را با این شرایط سازگار کنند.
وی در ادامه اظهار کرد: وقتی سیستم آموزشی وضعیت فعلی را تجربه کند و دانش آموزان قاعده منظمی را برای رفتن به مدرسه نداشته باشند این وضعیت در ذهن آنها نقش می بندند که می توان از قواعد و مقررات اجتماعی هم نافرمانی کرد. متاسفانه این افراد در بزرگسالی شهروندان قانون گریز و هنجارشکنی به بار می آیند.
این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران همچنین تاکید کرد: وقتی دانش آموزان در مدرسه حاضر می شوند ناگزیر هستند با همکلاسی ها و معلم خود تعامل کند این وضعیت موجب می شود آنها ابراز عقیده و نظر را یاد بگیرند و احیانا اگر ناراحتی شد آن را بیان کنند و به نوعی مهارت های اجتماعی در مدرسه آموزش داده می شود.
به گفته وی، متاسفانه در آموزش مجازی این وضعیت وجود ندارد در نتیجه دانش آموزان وقتی نتوانند مهارت های اجتماعی را از همان سنین پایین بیاموزند در بزرگسالی افرادی خشمگین و مضطرب بار می آیند و نخواهند توانست خواسته های خود را مطرح کنند.
دکتر اصغرنژاد تاکید کرد: وقتی دانش آموزان در منزل و از را دور آموزش می بینند در نتیجه تصور می کنند درس و آموزش یک امر اختیاری است و حتی در بسیاری مواقع تکالیف درسی خود را انجام نمی دهند . بنابراین مسیولیت، کنترل و نظارتی که باید از سویی سیستم آموزشی صورت بگیرد به والدین منتقل می شود در نتیجه تعارض ها و تنش ها در خانواده ها افزایش می یابد و روابط دانش آموزان با والدین با بحران ماجه می شود.
استادیار گروه روانشناسی انستیتو روان پزشکی یادآور شد: متاسفانه بسیاری از دانش آموزان در آموزش مجازی یاد می گیرند می توانند بدون زحمت و تلاش به نتیجه دلخواه دست یابند و این افراد در بزرگسالی نیز همین روند را در عرصه های زندگی اجتماعی، کاری، اقتصادی و غیره پیاده می کنند.
وی به خانواده ها توصیه کرد: والدین ناگزیز هستند وضعیت فعلی آموزش فرزندان خود را تحمل کنند اما باید به آنها آموزش بدهند که باید حاصل زحمت و تلاش خودشان را در کارنامه خواهند دید و نباید نظم و مقررات خانه را نادیده بگیرند و نباید عشق و علاقه موجب نادیده گرفتن انضباط خانه شود البته در این زمینه والدین باید هماهنگ باشند و نباید اختلاف نظر بین الدین موجب سواستفاده فرزندان شود. البته گاهی بچه ها والدین را دچار احساس گناه می کنند تا از رعایت مقررات کوتاه بیایند و امیتاز مورد نظر را بگیرند والدین در چنین مواقعی نباید در تله های فرزندان خود بیفتند و اگر قوانینی دارند که در خصوص آن فکر کرده و مشورت نمودند، را با قاطعیت اجرایی کنند.
انتهای پیام
هیچ دیدگاهی درج نشده - اولین نفر باشید