نگاهی به عملکرد سازمان جهاد دانشگاهی علومپزشکی تهران
نهاد انقلابی جهاددانشگاهی در ۱۶ مرداد سال ۱۳۵۹ در استمرار حرکت انقلاب فرهنگی، توسط ستاد انقلاب فرهنگی منصوب امام خمینی (ره) تشکیل شد و به نظر رهبر معظم انقلاب اسلامی جهاددانشگاهی فقط یک نهاد نیست، بلکه یک فرهنگ است، یک سمتگیری و حرکت است. هر چه بتوانیم ما این فرهنگ را در جامعه گسترش دهیم […]
نهاد انقلابی جهاددانشگاهی در ۱۶ مرداد سال ۱۳۵۹ در استمرار حرکت انقلاب فرهنگی، توسط ستاد انقلاب فرهنگی منصوب امام خمینی (ره) تشکیل شد و به نظر رهبر معظم انقلاب اسلامی جهاددانشگاهی فقط یک نهاد نیست، بلکه یک فرهنگ است، یک سمتگیری و حرکت است. هر چه بتوانیم ما این فرهنگ را در جامعه گسترش دهیم و آن را پایدار و استوار کنیم کشور را به سمت سربلندی و عزت و استقلال حقیقی بیشتر پیش بردهایم.
به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران، مام خمینی (ره) در پیام نوروزی سال ۱۳۵۹ خود فرمود: “باید انقلاب اساسی در تمام دانشگاههای سراسر ایران بوجود آید.” این پیام به جان دانشجویان عضو انجمن اسلامی دانشگاهها نشست و احساس مسوولیت کردند. دانشگاهها پس از تعطیلات نوروزی کار خود را آغاز کرده و اعضای گروههای چپگرا که اغلب در دانشگاهها اتاق جنگ درست کرده بودند به توطئههای خود ادامه میدادند.
تب و تاب انقلاب فرهنگی داغ بود و مباحث دانشجویی و دانشگاهی بیشتر به انقلاب فرهنگی و چگونگی آن میپرداخت، مطابق برنامه از پیش تعیین شده، از هر انجمن اسلامی نمایندهای در اتحادیه انجمنهای اسلامی دانشجویان حضور داشت و در جلسات آن برای تعطیلی یکباره دانشگاهها برنامهریزی میکردند. انقلاب فرهنگی در اردیبهشت ماه سال ۵۹ کلید خورد و لازمه این دگرگونی برای تصمیم گیری های اساسی تعطیل شدن دانشگاهها بود.
همچنان فضای کشور در رابطه با انقلاب فرهنگی ملتهب بود، کلاسهای دانشگاه تعطیل و بدنبال آن کنترل ورود و خروج دانشگاه بدست دانشجویان انجمن اسلامی افتاد و با ایجاد محدویت برای گروهکهایی که دانشگاهها را به اتاق جنگ تبدیل کرده بودند، موجب شده بود، گروهکهای التقاطی از این ماجرا سخت عصبانی شوند و همراه با گروهکهایی که پس از پیروزی انقلاب اسلامی قارچگونه رشد کرده بودند و با هدفی دیگر در دانشگاه حضور داشتند و غائلههای قومیتی کردستان و ترکمنستان و خلق مسلمان را هدایت میکردند، از حرکت انقلاب فرهنگی بدگویی و بعضاً آن را با انقلاب فرهنگی چین و یا تفتیش عقاید شبیهسازی میکردند.
امام خمینی در بیست و سوم خرداد سال ۱۳۵۹ با صدور حکمی از حرکت انقلاب فرهنگی دانشجویان حمایت کرد و دستور تشکیل ستاد انقلاب فرهنگی را صادر فرمود. یکی از مسوولیتهای مهم ستاد، سامان دادن به وضع دانشگاهها و برای بهرهمندی هر چه بیشتر از امکانات دانشگاه و توانمندی اساتید و جذب اعضای هیات علمی بود.
جهاد دانشگاهی چگونه تشکیل شد؟
دو ماه پس از تشکیل ستاد انقلاب فرهنگی، جهاد دانشگاهی به عنوان یک نهاد انقلاب اسلامی در شانزدهم مرداد ماه سال ۵۹ تشکیل شد. هدف از تشکیل جهاد دانشگاهی، استفاده از ظرفیت نیروی انسانی و تجهیزاتی دانشگاه در توسعه علمی و فناورانه کشور در خدمت به تحقق اهداف انقلاب اسلامی بود
به نظر میرسد طیف متنوع فعالیتها و حوزه ماموریت جهاد دانشگاهی آنرا به نهادی علمی و فرهنگی با تاکید بر حوزه پژوهش مبدل کرده است. میتوان گفت موفقیتهای جهاد دانشگاهی که عملا نهادی عمومی و غیر دولتی، اما متصل به دانشگاه هاست در حوزه پژوهش به خصوص در دوران دفاع مقدس و سالهای اخیرکه کشور گریبانگیر تحریمهای اقتصادی است، بیشتر نمود و بروز داشته و دارد. دستاوردهای این نهاد برآمده از انقلاب در عرصه علمی و تحقیقاتی چشمگیر است. این ظرفیت تولید دانش بنیان را به منزله جایگزین تولید منبع بنیان، فرصتی را برای جهاد دانشگاهی فراهم میآورد که با تکیه بر تجارب و سوابق خود در هدفمندسازی و کاربردی کردن دانش و پروژههای تحقیقاتی آن هم با روحیه جهادی و نه بروکراتیک، جهش علمی کشور را بیشتر کند.
ساختار سازمان جهاد دانشگاهی علومپزشکی تهران
جهاد دانشگاهی در راستای اجرای وظایف محوله در مسیر ایجاد پژوهشگاهها، پژوهشکدهها و سازمانهای متعدد گام برداشت. سازمان جهاد دانشگاهی علومپزشکی تهران که از مجموعههای پیشرو در عرصه سلامت به حساب میآید از بدو تاسیس جهاد دانشگاهی با بهرهمندی از مدیریت کارآمد و همکاری با اعضای هیاتعلمی باتجربه و تعامل با دانشگاه علومپزشکی تهران در زمینههای پزشکی، پژوهشی، آموزشی و فرهنگی فعالیت میکند.
راه اندازی پژوهشکده و پلی کلینیک سرطان پستان که اکنون به عنوان پژهشکده سرطان معتمد مستقل شده و به مراجعین خدمت رسانی میکند از افتخارات این سازمان میباشد.
چارت سازمانی سازمان جهاد دانشگاهی علومپزشکی تهران بیانگر این است که این مجموعه دارای معاونتهای «فرهنگی»، «پژوهشی و فناوری»، «آموزش و کارآفرینی» و «پشتیبانی» است. همچنین سازمان جهاد دانشگاهی با توجه به سبقه نهاد انقلابی جهاد دانشگاهی در عرصه توجه به جوانان و نیروی انسانی جوان، دست به ایجاد «مرکز نوآوری و شتابدهی منش» کرده است.
معاونت سازمان جهاد دانشگاهی علومپزشکی تهران با هدف اجرای ماموریتهای محوله، دست به ایجاد زیرمجموعههای متعدد زدهاند.
«سازمان دانشجویان»، «دبیرخانه نکوداشت مقام استاد»، «سازمان انتشارات» و «ایسنای علومپزشکی» جزو زیر مجموعههای معاونت فرهنگی سازمان جهاد دانشگاهی علومپزشکی تهران به حساب میآیند. همچنین ایجاد کانونهای دانشجویی «هنرهای تجسمی سرو», «فیلم و سینما»، «بیان»، «انتظار موعود»، «گردشگری»، «ادبی_هنری سها»، «مطالعات اسلامی»، «آموزش و پژوهش»، «توسعه کارآفرینی»، «هنر زندگی» و «نبض اندیشه» از دیگر زیرمجموعههای معاونت فرهنگی سازمان جهاد دانشگاهی علومپزشکی تهران محسوب میشوند.
معاونت پژوهشی سازمان جهاد دانشگاهی علومپزشکی تهران
معاونت پژوهشی و فناوری سازمان جهاد دانشگاهی علومپزشکی تهران، ۳ زیرمجموعه اصلی «معاونت پژوهشی»، «پژوهشکده یارا» و «معاونت درمان» دارد هر کدام وظایف و ماموریتهایی بر عهده دارند.
معاونت پژوهشی، «برگزاری دهمین کنگره زخم و ترمیم بافت»، «تدوین برنامه ۵ ساله پژوهش و فناوری، پایش طرحها و تقویت ساختار پژوهشی»، «راهاندازی کلینیک ارتقاء سلامت با حمایت سفارت ژاپن در ایران» و «اخذ موافقت اصولی ایجاد مرکز انفورماتیک» را طی سال گذشته انجام داده است.
همچنین پژوهشکده یارا از گروههای «لیزر پزشکی»، «ترمیم نوری»، «فتودینامیک»، «آزمایشگاه تحقیقاتی» و «مرکز تحقیقات لیزر پزشکی» تشکیل میشود و اقدامات این گروهها به ترتیب «استفاده از لیزر دیاکسید کربن غیرتخرببی در کاهش درد موکوزیت دهانی ناشی از شیمی درمانی»، «استحصال آنزیم تریپسین»، «برگزاری مدرسه بینالمللی سالانه لیزر و فتونیک زیستپزشکی»، «عضویت در شبکه راهبردی آزمایشگاههای کشور» و «بررسی اثربخشی مواد آنتی باکتریال جدید با همکاری محققان کانادایی به منظور تجاریسازی محصول در ایران» است.
معاونت درمان سازمان جهاد دانشگاهی علومپزشکی تهران
همچنین معاونت درمان سازمان جهاد دانشگاهی علومپزشکی تهران شامل کلینیکهای «خدمات تخصصی دندانپزشکی»، «مرکز درمان در منزل»، «مرکز تخصصی زخم»، «مرکز تخصصی رادیولوژی و واریس»، «مرکز خدمات آسمو آلرژی»، «مرکز خدمات پوست, مو و لیزر»، «مرکز خدمات تخصصی طب پیشگیری و ارتقاء سلامت» و «مرکز خدمات مشاوره و سلامت روان» میشود. بیش از ۱۳۵ هزار نفر از سراسر کشور برای دریافت خدمات درمانی تخصصی به مراکز درمانی سازمان جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران طی سال گذشته مراجعه کردهاند.
دورههای آموزشی معاونت آموزشی
بررسی کارنامه عملکرد معاونت آموزشی سازمان جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران بیانگر این است، «دپارتمان پزشکی و پرستاری» این معاونت، ۲۵ دوره آموزشی با بیش از ۲هزار فراگیر طی سال گذشته برگزار کرده است. همچنین «مرکز مهارتی و آموزشهای بینالمللی» معاونت آموزشی سازمان جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران، ۲۰ دوره آموزشی با بیش از ۳هزار و ۴۰۰ فراگیر در سال گذشته برگزار کرده است. «مرکز دندانپزشکی» معاونت آموزشی سازمان جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران نیز ۱۸ دوره آموزشی برای ۱۳۰۰ فراگیر برگزار کرده است.
اقدامات معاونت پشتیبانی سازمان جهاد دانشگاهی علومپزشکی تهران
ارتباط و تعامل با همکاران، حضور مدیریت در میدان عمل، توسعه امور رفاهی، توسعه زیرساختهای الکترونیک، پایش و ارزیابی مستمر, مدیریت بهینه منابع انسانی و مالی و راهاندازی سیستم پایش مالی، اقدامات معاونت پشتیبانی سازمان جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران به حساب میآید.
همچنین مرکز نوآوری و شتابدهی منش با هدف حمایت از نخبگان و فعالان عرصه دانش و تکنولوژی کشور و تجاریسازی محصولات هایتک، «رویداد ایده بازار سلامت» را به صورت سالانه برگزار میکند.
سخن پایانی
بررسی اقدامات و کارنامه کاری سازمان جهاد دانشگاهی علومپزشکی تهران بیانگر این است، شاخص فعالیتهای این مجموعه شامل «فعالیتهای پژوهشی در حوزه زخم و ترمیم بافت»، «فعالیت آموزشی در معاونت آموزشی فارغالتحصیلان گروههای پزشکی»، «تعامل شایسته با دانشجویان و دانشگاهیان»، «برگزاری کنگره ملی زخم و ترمیم بافت»، «برگزاری کنگره پزشکی مبتنی بر سبک زندگی سالم» و «برگزاری همایش سالیانه نکوداشت مقام استاد» میشود.
هیچ دیدگاهی درج نشده - اولین نفر باشید