معاون آموزش دانشگاه علوم پزشکی تهران خبرداد: افزایش ۲ هزار تخت بیمارستانی در مجموعه دانشگاه علوم پزشکی تهران در سال آینده/ وضعیت هرم هیات علمی را نیازمند ترمیم است/ بیمارستان شریعتی بخش هایی دارد که از آن ها استفاده نمی شود
ایسنای علوم پزشکی تهران -معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی تهران از افزایش ۲ هزار تخت بیمارستانی در مجموعه دانشگاه علوم پزشکی تهران در سال آینده خبر داد و آن را فرصت مناسبی برای جذب نیروهای توانمند در بیمارستان های دانشگاه دانست. دکتر سهراب پور جذب نشدن دانش آموختگان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی تهران در مجموعه […]
ایسنای علوم پزشکی تهران -معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی تهران از افزایش ۲ هزار تخت بیمارستانی در مجموعه دانشگاه علوم پزشکی تهران در سال آینده خبر داد و آن را فرصت مناسبی برای جذب نیروهای توانمند در بیمارستان های دانشگاه دانست.
دکتر سهراب پور جذب نشدن دانش آموختگان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی تهران در مجموعه این دانشگاه را یکی از مشکلات قابل تامل در پرستاری دانست و بر پیگیری و حل مشکل با همکاری وزارت بهداشت تاکید کرد.
به گزارش روابط عمومی دانشکده پرستاری و مامایی؛ جلسه شورای تلفیق آموزش تئوری و بالینی پرستاری با حضور معاونین آموزشی و درمان دانشگاه، مدیر امور پرستاری و مدیر امور آموزش دانشگاه، مترون ها و سوپروایزرهای بیمارستان ها و مسئولین و مدیران گروه های آموزشی دانشکده برگزار شد.
دکتر علیرضا نیکبخت نصرآبادی، رئیس دانشکده پرستاری و مامایی با ابراز خرسندی از حضور همزمان معاونین آموزشی و درمان دانشگاه در دانشکده ؛ برگزاری جلسه شورای تلفیق با حضور مترون ها و سوپروایزرهای آموزشی بیمارستان ها به عنوان ژنرال های آموزش بالینی را فرصتی مغتنم برای حل مشکل مزمن شکاف آموزش نظری و بالینی پرستاری و مامایی و تلاش برای رسیدن به معیارهای آموزش یاسخگو در این دو رشته دانست.
وی تصریح کرد: بیش از ۵۰ درصد آموزش پرستاری و مامایی در محیط بیمارستان ها انجام می شود؛ واقعیت این است که تاکنون رویکردهای مختلفی راجع به کاهش شکاف بین آموزش نظری و عملی پرستاری و مامایی وجود داشته است و رویکرد طرح تلفیق آموزش تئوری و بالینی پرستاری نیز رویکردی بود که ما از ابتدای مسولیت خود عملیاتی کردیم و البته ادعا نداریم که با ارائه این الگو می توانیم این مشکل را همه جانبه و معجزه وار حل کنیم.
دکتر نیکبخت طرح تلفیق آموزش تئوری و بالین پرستاری دانشکده را نتیجه عدم رضایت همه دینفعان از جمله دانشجویان، اساتید و همکاران بیمارستانی از وضعیت موجود آموزش بالینی و مطالبه همزمان دانشگاه برای حل شکاف بین آموزش تئوری و بالینی در پرستاری و مامایی عنوان کرد.
رئیس دانشکده پرستاری و مامایی خطاب به مترون ها و سوپروایزرهای آموزشی بیمارستان های دانشگاه تصریح کرد: اجرای فراگیر و کامل این طرح جز با حمایت معاونین محترم آموزشی و درمان دانشگاه و جز با کمک و همیاری شما، همکاران شما و همکاران ما در محیط های بالینی امکان پذیر نیست.
وی با تاکید بر لزوم جبران زحمات همکاران بالینی در اجرای موثر این طرح، از تلاشش برای ارایه پیشنهاد به معاون آموزشی دانشگاه، برای اخذ مجوز لازم از مراجع ذی صلاح و هیات امنای دانشگاه به منظور برقراری حق همطرازی همکاران بالینی موثر در اجرای برنامه های آموزشی دانشکده و با معیارهای روشن و شیوه نامه ای مشخص که به تصویب هیات رئیسه دانشگاه برسد، برای فراهم شدن شرایط پرداختی مناسب به آنها در آینده سخن گفت.
وی با توجه به افزایش ظرفیت پذیرش دانشجویان پرستاری در سالهای متمادی و خصوصا در سال جاری به کمبود شدید نیروی هیات علمی در دانشکده و بحث جذب هیات علمی بالینی اشاره کرد و گفت: در کنار تلاش برای جذب نیروهای جدید ( ۱۴ عضو هیات علمی بالینی در ۱۴ بیمارستان دانشگاه)، ترمیم کمبود هیات علمی موجود و رسیدن به استانداردی قابل قبول، هم اکنون حدود ۳۰۰ پرستار فوق لیسانس و دکتری پرستاری در بالین دانشگاه داریم و این ظرفیت عظیمی است که با برنامه ریزی درست و مکانیسم روشن می توانیم از این ظرفیت برای جبران کمبود هیات علمی استفاده مطلوب کنیم.
معاون آموزشی دانشکده: حفظ کیفیت آموزش نیازمند استفاده از تمام نیروها و امکانات دانشگاه است
دکتر هومن شهسواری، معاون آموزشی دانشکده ضمن ارائه وضعیت دانشجویان در حال تحصیل در دانشکده پرستاری و مامایی از رشد صعودی در پذیرش دانشجویان کارشناسی سخن گفت و اظهار داشت: ما مجبور و موظف هستیم که کیفیت آموزش را حفظ کنیم و این مسئله نیازمند استفاده از تمام نیروها و امکانات دانشگاه است.
معاون آموزشی دانشکده با اشاره به پوشش ۱۰ کریکولوم پرستاری و ۳ کریکولوم مامایی و یک برابر همین تعداد کریکولوم در بخش بین الملل توسط ۵۸ عضو هیات علمی در ۵ گروه پرستاری و یک گروه مامایی؛ از کمبود تعداد هیات علمی و سنوات بالای آنها سخن گفت و وضعیت هرم هیات علمی را نیازمند ترمیم دانست.
تغییرات حجم واحدهای بالینی کارشناسی در گروه ها بر حسب تعداد دانشجو، وضعیت هیات علمی در ۱۰ سال آینده، نسبت تعداد کل واحد گروه به تعداد هیات علمی، وضعیت فضاهای آموزشی و امکانات دانشکده از جمله مرکز آموزش مهارت های بالینی، مرکز آزمون الکترونیک ، آسکی و آزمایشگاه از دیگر موارد مورد اشاره وی بود.
معاون آموزشی دانشکده در ادامه به توضیح مدل تلفیق آموزش و بالین پرستاری دانشگاه پرداخت و آن را راهکار کاهش گسست حوزه آموزش و بالین با تطابق با اسناد بالادستی دانست و از مشارکت رسمی ۸ بیمارستان در این طرح در حال حاضر خبر داد.
وی رفع چالش ارتباطی اعضای هیات علمی دانشکده و پرسنل پرستاری بیمارستان های دانشگاه، استفاده از تجارب ارزشمند پرستاران بالین جهت آموزش دانشجویان پرستاری، توانمندسازی پرستاران بیمارستان ها، پاسخگو کردن پرستاران و اعضای هیات علمی در مقابل نیازهای رو به رشد بیمارستان و دانشکده، تامین نیروی انسانی هدفمند و ماندگار مورد نیاز آموزش پرستاری، حذف نیروهای ناکارآمد حق التدریس در آموزش بالینی، توسعه مهارت های کار تیمی در سطوح مختلف پرستاری دانشگاهی و بالینی، افزایش مشارکت اعضای هیات علمی پرستاری در مرتبه های علمی متفاوت در آموزش بالینی دانشجویان، کاهش گسست تئوری و بالینی دانش آموختگان پرستاری و انطباق آموزش تئوری با نیازهای مراقبتی واقعی در جامعه، اطمینان از صلاحیت بالینی دانش آموختگان پرستاری و ارزیابی مکرر و مستمر آن در آزمون های ساختارمند بالینی و پایش تعهد حرفه ای دانشجویان در طول تحصیل و ارائه بازخورد کافی را از بروندادهای مورد انتظار طرح برشمرد.
وی ساختار ارتباطی و سیاست گذاری این طرح را شامل سه رده شورای تلفیق در سطح دانشگاه، کارگروه تلفیق در سطح بیمارستان ها و تیم تدریس دانست و از برگزاری ۳ جلسه در شورای تلفیق، ۱۵ جلسه در کارگروه تلفیق، ۷ جلسه با دانشجویان، جلسه نقد و بررسی با وزارت بهداشت و وبینار با دانشکده های پرستاری کشور یاد کرد.
دکتر شهسواری همچنین از راه اندازی واحد ارتقاء آموزش بالینی دانشکده برای پیگیری تعاملات بیمارستان ها در سه هفته اخیر خبر داد.
بیمارستان های دانشگاه، عرصه آموزشی همه دانشکده ها
دکتر امیرعلی سهراب پور، معاون آموزشی دانشگاه ضمن ابراز خرسندی از ارتباط ایجاد شده بین آموزش و بالین پرستاری تاکید کرد: بیمارستان های دانشگاه یک عرصه آموزشی برای ۱۱ دانشکده ماست. باید با هم بنشینیم و برای آموزش پرستاری فکر کنیم. ما برای آموزش پرستاری برنامه و فکر داریم؛ لازم است اتاق فکر آموزش پرستاری داشته باشیم و ایده های ناب جدید را تولید و عملیاتی کنیم.
وی مشخص بودن انتظارات و نیازهای استفاده کنندگان از یک محصول را یکی از شانس های تولید کننده آن دانست و گفت: ما در حال حاضر دانشکده ای داریم و نیروهایی تولید می کنیم که نمی دانیم سیستم استفاده کننده اش کجاست؟ اما در پرستاری و مامایی وضع ما خیلی خوب است؛ مشخص است که سیستم استفاده کننده از نیروهای تربیت شده پرستاری چه سیستمی است و این سیستم می تواند به ما بازخورد بدهد و این بازخورد می تواند نیازهای آموزشی را مشخص کند. ما دقیق می دانیم که باید از چه کسی بپرسیم و براساس آن نیازها دست به اصلاح کریکولوم ها بزنیم.
وی پیشنهاد نقش دادن به همکاران بالینی در آموزش تئوری و یا استفاده از ظرفیت های آنها در همکاری های پژوهشی را پیشنهاد خوبی دانست و همکاران بالینی را افرادی با تجربه، با سواد، با تجربه، دلسوز و متعهد توصیف کرد.
دکتر سهراب پور همچنین دادن خوراک آموزشی مناسب به دانشجویان در بیمارستان ها را یکی از شاخص های ایجاد و افزایش حس تعلق به بیمارستان دانست.
معاون آموزشی دانشگاه از افزایش ۲ هزار تخت بیمارستانی در مجموعه دانشگاه علوم پزشکی تهران در سال آینده خبر داد و آن را فرصت مناسبی برای جذب نیروهای توانمند در بیمارستان های دانشگاه دانست.
وی همچنین استفاده از دانشجویان در بیمارستان ها به شکل کار دانشجویی را یکی از کارهای مثبت و موثر برای ایجاد حس تعلق، آموزش دانشجویان و کمک به حل مشکل کمبود پرستار در بیمارستان ها دانست و گفت: اگر دانشجوی ما بتواند اهرم کمک به بیمارستان شود بسیاری از مشکلات حل خواهد شد.
استفاده از دو استاد نظری و بالینی به صورت همزمان در یک واحد درسی نیز از دیگر پیشنهادات معاون آموزشی دانشگاه بود.
وی همچنین با اشاره به وجود ۱۴ بیمارستان و ۳-۴ هزار تخت در مجموعه دانشگاه جذب نشدن فارغ التحصیل های پرستاری دانشگاه علوم پزشکی تهران در مجموعه این دانشگاه را یکی از مشکلات قابل تامل در پرستاری دانست و بر پیگیری و حل مشکل با همکاری وزارت بهداشت تاکید کرد.
وی در ادامه صحبت هایش بر داشتن دید مثبت برای حل مشکلات تاکید کرد و گفت: خاطرات بد اینقدر زیاد هستند که می توانیم زیر آنها مدفون شویم؛ همه ما مشکل را می دانیم و می دانیم که باید حلش کنیم. خوشبختانه هیات رئیسه دانشگاه نیز رویکرد حل مسئله دارد و تمامی سعی خود را می کنیم که مشکلات حل شوند. ما به دنبال فکر خوب، ایده ناب و کار قابل اجرا هستیم و فقط به دید مثبت نیاز داریم.
وی تصریح کرد: دانشگاه شعله روشن امید، فکر، هوش و برنامه ریزی برای جامعه است و بخش آموزش وظیفه بزرگی را به عهده دارد. اگر شما دانشجوی خوب،کار بلد، اهل اصلاح، با دید مثبت و با مهارت های ارتباطی و مدیریتی تربیت کنید بی شک کشور درست می شود.
معاون درمان دانشگاه: تفاوتی بین فراگیران دانشکده های مختلف در استفاده از امکانات آموزشی نیست
دکتر مهدی رضایی، معاون درمان دانشگاه نیز از تلاش ها و بسترسازی های انجام شده برای برگزاری این جلسه و قرارگیری آموزش پرستاری در برنامه چهارساله معاونت آموزشی دانشگاه تقدیر کرد و رفع مشکل کمبود نیروی هیات علمی و ایجاد محیط مناسب برای همکاری آموزش و بالین را از حسن های این طرح دانست.
وی اظهار داشت: در نگاه ما به عنوان هیات رئیسه دانشگاه تفاوتی بین فراگیران دانشکده های مختلف در استفاده از امکانات آموزشی نیست. علاوه بر این که تعصب ما به همکاران پرستاری بالاست و سعی می کنیم امکانات بین دانشجویان مشترک استفاده شود.
معاون درمان دانشگاه بر تمرکز آموزش بالینی در بالین تاکید کرد و برگزاری کلاس تئوری در بیمارستان را مغایر با استفاده مفید از آن و مدت زمان حضور دانشجویان در بیمارستان دانست.
وی همچنین بر استفاده از دانشجویان در بخشی از وظایف پرستاران برای حل نیازهای دو طرفه تاکید کرد و گفت: ۸۰ درصد کار بالینی دانشگاه ما بر دوش فراگیران پزشکی است و بی تردید کسی که کار را بین نیروها توزیع می کند بر اساس توانایی افراد این کار را انجام می دهد.
دکتر رضایی غیر بومی بودن دانشجویان را دلیل جذب دانش آموختگان دانشگاه در سایر مناطق کشور دانست و از تدوین مکانیزمی برای کار دانشجویی و ایجاد دغدغه برای جذب دانشجویان و فارغ التحصیلان دانشگاه استقبال کرد.
معاون درمان دانشگاه در ادامه بر فیلدیابی و مکان یابی مناسب در سطح دانشگاه و استفاده از ظرفیت هر ۱۴ بیمارستان در آموزش دانشجویان تاکید کرد و گفت: با توجه به شلوغی بیمارستان های دانشگاه و ۸ بیمارستان دخیل در این طرح این قابلیت وجود دارد که برای فیلدهای آموزش پرستاری از سایر بیمارستان های دانشگاه هم استفاده شود.
دکتر رضایی تصریح کرد: آنچه در پرستاری الان به شدت نیاز است تربیت پرستاران تخصصی است؛ در سایر کشورها فیلدهای تخصصی دانشجو می گیرند و برای خود تربیت می کنند. این تخصصی بودن در حال حاضر در مقطع کارشناسی ارشد اتفاق می افتد و نمی دانیم که از این تعداد چه میزان در بیمارستان ها فعالیت می کنند.
پرستو آریاملو، مدیر پرستاری مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره) اجرای دو ساله طرح تلفیق را باعث حل شدن خیلی از مشکلات دانست و گفت: یکی از چالش های همیشگی ما این بود که پرسنل ما دانشجویان را نمی پذیرفتند و بزرگترین دغدغه من پذیرش پرسنل خودم بود. این مدت که همکاری دوطرفه اتفاق افتاد این شکایت را نداشتیم و این خود به تنهایی نقطه قوت بزرگی بود و در احساس تعامل دو طرفه و ایجاد احساس تعلق دانشجو به بیمارستان هم موثر بوده است.
فضای مناسب برای استقبال از دانشجویان و مربیان، وضوح بحث مالی، حضور دانشجویان در زمان تحویل بالینی، ارتقاء علمی پرستاران، برگزاری کنفرانس به شکل case conference، گذراندن ساعت استراحت دانشجویان در بخش از جمله موارد تاکیدی آریاملو بود.
شادی رضایی مدیر پرستاری بیمارستان فارابی نیز با اشاره به تک تخصصی بودن تعدادی از بیمارستان ها از جمله بیمارستان فارابی آنها را فیلد مناسبی برای آموزش تخصصی دانست و خواستار مشارکت همکاران بالینی در کلاس های تئوری آموزشی تخصصی شد.
رقیه عابدی مدیر پرستاری بیمارستان ضیائیان نیز ضمن درخواست حمایت دانشگاه از هیات علمی بالینی؛ از عدم تبعیض بین دانشجویان پرستاری و پزشکی در این بیمارستان سخن گفت و خواستار الگو برداری از آموزش پزشکی در پرستاری شد.
دکتر علی کریمی سوپروایزرآموزشی بیمارستان شریعتی نیز حضور تعداد بالای دانشجویان در بخش ها را یکی از مشکلات موجود در بیمارستان شریعتی عنوان کرد و گفت: این مسئله دید خوبی هم برای جامعه و بیماران هم نخواهد داشت و باید برای این ظرفیت برنامه ریزی کرد.
وی حل این مشکل را نیازمند بازبینی ظرفیت بیمارستان ها و استعلام از بیمارستان برای تعیین بخش ها و CTA ها در الگوی طرح تلفیق دانست و گفت: بیمارستان شریعتی بخش هایی دارد که بخش های مادر در ایران هستند اما متاسفانه از آن ها استفاده نمی شود.
وی جذب نشدن فارغ التحصیلان دانشگاه علوم پزشکی تهران در بیمارستان های دانشگاه را یکی دیگر از مشکلات اساسی پرستاری دانست و خواستار تعیین اولویت ها و یا شاخص هایی برای جذب دانش آموختگان دانشگاه شد.
دکتر کریمی با اشاره به برگزاری تور بیمارستان گردی بیمارستان شریعتی برای دانشجویان پرستاری گفت: نباید انتظار داشته باشیم که همه چیز از بالا دیکته شود؛ اقدامات کوچک هم می توانند اتفاقات خوب بیافرینند.
مریم سعیدی، مدیر پرستاری بیمارستان شریعتی از حل مشکلات آموزشی با استفاده از توانمندی پرستاران و تعیین سهم بالین در طرح تلفیق سخن گفت و تداوم این طرح را مبتنی بر یک رابطه برد برد دانست.
وی همچنین بر لزوم انتقال تجارب به نسل بعد تاکید کرد: تجربه های ما با هزینه های بسیار بالا و به قیمت هزینه شدن از بیماران کسب شده و باید به نسل بعدی منتقل شود.
ریزش ۱۰ درصدی نیرو در بیمارستان شریعتی از ابتدای سال ۹۷، کمبود فضای آموزشی، جذب نشدن دانش آموختگان در بیمارستان های دانشگاه از جمله مشکلاتی بود که سعیدی به آنها اشاره کرد.
وی همچنین خواستار اولویت دادن به جذب دانش آموختگان دانشکده پرستاری و مامایی در بخش های ویژه و تعیین شاخص کاربردی برای جذب دانش آموختگان در بیمارستان های دانشگاه شد.
توضیح این که دکتر سهراب پور، معاون آموزشی دانشکده قبل از آغاز شورای تلفیق در دانشکده حاضر شده و به همراهی رئیس، معاونین آموزشی و اداری و مالی و مدیر امور آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشکده از فضاهای آموزشی از جمله کلاس های آموزشی، مرکز آزمون الکترونیک، سالن استاد مداح، آزمایشگاه، مرکز آسکی، مرکز مهارت های بالینی، دفتر توسعه آموزش و .. بازدید کرد.
هیچ دیدگاهی درج نشده - اولین نفر باشید