دانشجو به توان علم و اخلاق!
مدیر دفتر توسعه آموزش دانشکده پرستاری و مامایی: مسابقه علمی «دانشجو به توان علم و اخلاق» با محوریت مفاهیم پایه مراقبتی، به مناسبت هفته آموزش و ویژه دانشجویان کارشناسی پرستاری و مامایی، برای اولین بار برگزار شد. دکتر معصومه ایمانی پور در گفت و گو با خبرنگار ایسنا از دفتر جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران، […]
مدیر دفتر توسعه آموزش دانشکده پرستاری و مامایی: مسابقه علمی «دانشجو به توان علم و اخلاق» با محوریت مفاهیم پایه مراقبتی، به مناسبت هفته آموزش و ویژه دانشجویان کارشناسی پرستاری و مامایی، برای اولین بار برگزار شد.
دکتر معصومه ایمانی پور در گفت و گو با خبرنگار ایسنا از دفتر جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران، تاکید کرد: این مسابقه نه تنها در سطح دانشکده پرستاری و مامایی بلکه در دانشگاه علوم پزشکی تهران هم به عنوان مسابقه علمی با رویکرد بازی سازی که از مفاهیم جدید و به روز در حوزه آموزش پزشکی است، برای اولین بار برگزار شد. در این مسابقه تلاش شد علاوه بر مفهوم بازی سازی، از سایر مفاهیم مهم در حوزه آموزش پزشکی هم استفاده شود.
وی یادآور شد: این مسابقه به صورت تیمی و با ترکیبی از دانشجویان سال های مختلف برگزار شد تا بتوانیم مفهوم مشارکت و تعامل درون حرفه ای را پوشش دهیم. همچنین محتوای مسابقه به صورتی طراحی شد که ادغام افقی یا integration در آن اتفاق بیفتد. به این معنی که دانشجویان در بخش اول مسابقه که صبح برگزار شد به صورت تیمی یک سوال مربوط به علوم پایه را پاسخ دادند و در بخش دوم که عصر برگزار شد، تلاش کردند برکاربرد مفاهیم علوم پایه در علوم بالینی تمرکز کرده و به سناریو طراحی شده پاسخ دهند.
استادیار گروه مراقبت های ویژه دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی تهران در مورد ایده های این مسابقه گفت: ایده مسابقه ابتدا در کمیته دانشجویی دفتر توسعه آموزش که ترکیبی از دانشجویان توانمند و علاقه مند به موضوعات آموزشی ، نوآوری و توسعه در این حوزه هستند، شکل گرفت و سپس در طی چندین جلسه همفکری و بحث گروهی به شکل نهایی طراحی و اجرا شد.
این متخصص مراقبت های ویژه پرستاری خاطرنشان کرد: بهترین ایده ای که توانستیم با توجه به محدودیت زمان تا هفته آموزش انتخاب کنیم، بحث مسابقه علمی با محوریت مفهومی بود که دانشجویان در طول تحصیل فرا می گیرند و ما بر آن بودیم که یک رقابت علمی ایجاد کنیم و در حین آن توجه به مباحث علمی را نیز آموزش دهیم.
وی هدف از برگزاری این مسابقه را ایجاد شور و نشاط علمی و ایجاد محیطی برای تبادل اطلاعات بین دانشجویان سال های مختلف در یک فضای رقابتی دانست و افزود: اهداف اصلی دیگری که دنبال آن بودیم عبارت بودند از تاکید بر مراجعه به متون معتبر علمی، تقویت توانایی ترکیب مطالب و ایجاد ارتباط بین آنها، تأکید بر یادگیری مشارکتی و تقویت مهارت های کار تیمی مثل مدیریت زمان، مدیریت منابع و امکانات، گوش دادن فعال، توافق جمعی و… است. علاوه بر این تلاش شد به عملکرد مبتنی بر شواهد علمی، ایجاد دید جامع نگر در مراقبت های پرستاری و خلاقیت و نوآوری نیز پرداخته شود.
ایمانی پور از استقبال خوب دانشجویان در این مسابقه خبر داد و تصریح کرد: بعد از اطلاع رسانی و ارسال فراخوان، استقبال دانشجویان در فضای مجازی بیشتر رخ داد. همچنین ایده اولیه این بود که دانشجویان بیشتری بتوانند شرکت کنند اما به دلیل محدودیت امکانات، بودجه و ازهمه مهمترکمبود زمان و نیروی انسانی، مجبور شدیم مسابقه را صرفاً با تشکیل پنج گروه برگزار کنیم.
این دکترای آموزش پزشکی تیم های تفکرپویا و یادگیری مستمر را از برندگان این مسابقه دانست و تاکید کرد: تلاش هدفمند، همت عالی و کوشش جمعی دیگر تیم های حاضر در مسابقه بودند. عملکرد تیم ها در خلال مسابقه توسط دو تن از اساتید، مورد داوری علمی قرار گرفت و در انتها از دو تیم برنده با اهدای جایزه نقدی (یک میلیون تومان) تقدیر شد.
وی در پایان از تلاش و پیگیری دانشجویان عضو کمیته دانشجویی دفتر توسعه آموزش ، آقایان محمد احسان حشمتیان، سعید پارسا، جواد نادعلی، امین حسینی، و خانم فاطمه ابراهیم پور تشکر و قدردانی کرد و افزود برای سال آینده ممکن است دانشجویان مقاطع بالاتر هم در این مسابقه شرکت کنند، اما قطعا در برنامه های آینده شعار «دانشجو به توان علم و اخلاق» را دنبال خواهیم کرد.
هیچ دیدگاهی درج نشده - اولین نفر باشید