جهاد دانشگاهی واحد علوم پزشکی تهران برگزار کرد
چهارمین دوره آموزش های نوین به مراقبین سلامت مدارس برگزاری کلاس های آموزشی در جهاد دانشگاهی واحد علوم پزشکی تهران برای مراقبین و معلمان بهداشت موید این نکته است که از نگاه ما سلامت جسمی و روحی کودکان به ویژه در دوران تحصیل، استراتژی راهبردی جهاد دانشگاهی واحد علوم پزشکی تهران به حساب آمده که […]
چهارمین دوره آموزش های نوین به مراقبین سلامت مدارس
برگزاری کلاس های آموزشی در جهاد دانشگاهی واحد علوم پزشکی تهران برای مراقبین و معلمان بهداشت موید این نکته است که از نگاه ما سلامت جسمی و روحی کودکان به ویژه در دوران تحصیل، استراتژی راهبردی جهاد دانشگاهی واحد علوم پزشکی تهران به حساب آمده که البته بدون تعامل و مشارکت فعالانه وزارت بهداشت، مدیران عالی آموزش و پرورش و به تبع آن معلمان و مراقبین بهداشت مدارس چنین امری محقق نخواهد شد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی جهاد دانشگاهی واحد علوم پزشکی تهران، مربیان بهداشت در مدارس اصلی ترین وظیفه شان انجام معاینات اولیه ، مراقبت و پایش سلامت و بهداشت دانش آموزان، تشکیل اتاق بهداشت طبق استانداردهای لازم در مدارس، آموزش بهداشت به والدین و سایر معلمین، بهسازی محیط و خدمات اولیه و سرپایی در واحدهای آموزشی، شناسایی و جداسازی دانش آموزان بیمار و معرفی آنان به مراکز بهداشتی و درمانی است .ضمن اینکه آنهاموظف به سرپرستی، طرح ریزی و هماهنگی امور مرتبط با بهداشت مدارس نیز هستند.به همین منظورباتوجه به نقشی که آنها می توانند درارتقاء سطح سلامت جامعه داشته باشندتاکنون دوره های آموزش بهداشت دهان و دندان،کمک های اولیه و اورژانس برای کلیه مناطق شهر تهران از سوی جهاد برگزار شده است و دوره تغذیه سالم هم اکنون در حال برگزاری می باشد.
کلینیک پوست و مو جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران را مشاهده کنید
در همین خصوص دکتر کوروش جعفریان استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران که تدریس چهارمین دوره آموزش های نوین به مراقبین بهداشت مدارس را عهده دار است، می گوید: محور اصلی توسعه علم و دانش در هر کشور دانش آموزان مدارس ابتدایی هستند که اگر از سلامت جسمانی و روحی مناسب برخوردار نباشند قطعا توان ایجاد تحول علمی در دوران دبیرستان و دانشگاه را نخواهند داشت.
وی افزود: بسیاری از کشورهای پیشرفته جهان، حجم عظیمی از سرمایه گذاری های مالی خود را در راستای پرورش نیروی انسانی توانمند، به مدارس اختصاص می دهند ولی متاسفانه در ایران بنا به دلایل متعددی از جمله کمبود منابع مالی و نگاه مصرف گرایانه به سیستم آموزش و پرورش کشور، سرمایه گذاری در خور توجهی در این حوزه صورت نگرفته است البته با توجه به احساس خطری که نسبت به اتمام سرمایه های طبیعی و ذخایر نفتی وبانگاه مطلوبی که به سرمایه های عظیم نیروی انسانی که عمدتا شامل فرزاندان خردسال مان در مدارس می شود، نگرش جدیدی درحال شکل گیری است.
استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: تغذیه کودکان در مدارس ارتباط تنگاتنگی با میزان هوش و شکوفایی استعدادهای شان و همچنین عدم بیماری آنها دارد و روندنا مطلوب در تغذیه دانش آموزان به لحاظ استاندارد سازی بوفه ها، سالن های غذاخوری مناسب، عدم پخت غذاهای سالم و مقوی و همچنین عدم نظارت کافی از ناحیه مدیران مدارس ما را مجاب ساخت تا در این رابطه کلاس های آموزشی برای مربیان بهداشت و مراقبین سلامت مدارس در جهاد دانشگاهی واحد علوم پزشکی تهران برگزار کنیم.
درمان در منزل یکی از بهترین مقالات را مشاهده کنید
دکتر جعفریان با انتقاد از کمبود زنگ وزرش در مدارس افزود: کودکان در مدارس مطابق استانداردهای جهانی باید روزی یک ساعت ورزش کنند درحالی که در ایران در مدارس ابتدایی زنگ ورزش فقط هفته ای یک بار در برنامه گنجانده می شود که همین امر موجبات افزایش وزن و کم تحرکی شدید دانش آموزان را به ویژه در مقطع ابتدایی پدید آورده است.
وی گفت: ما در این دوره به مربیان بهداشت مدارس فرایند تغذیه سالم کودکان را آموزش می دهیم چراکه آنان نقش بسیار موثری در آموزش کودکان دارند و حتی دربسیاری از مواقع حتی بنده به عنوان یک کارشناس تغذیه نمی توانم فرزندم را در نخوردن غذاهای مفید به خوبی قانع کنم در حالی که بچه ها به خوبی از معلمان و مربیان بهداشت خود در مدرسه به دلیل عمق ارتباط عاطفی که مابین شان برقرار است، تبعیت می کنند. از طرفی بسیاری از دانش آموزان به علت نداشتن زمان کافی ویا نداشتن اشتها در اوایل صبح مهمترین وعده غذایی یعنی صبحانه را کلا حذف میکنند اینجاست که مربیان بهداشت با گنجاندن زنگ صبحانه می توانند کمک شایانی به سلامت این دانش آموزان نمایند. بنابراین اصلی ترین هدف ما در این دوره آموزش تفاوت میان تغذیه سالم با غذای ناسالم به مربیان بهداشت مدارس، درخواست از آنان برای تشویق هرچه بیشتر کودکان به انجام ورزش روزانه می باشدکه نقش بسزایی در سلامت جسمی و روحی آنهادارد .
دکتر رحیمی مسئول برگزاری دوره آموزش مراقبین سلامت مدارس نیز با اشاره به شیوه های نوین در کشورهای غربی و به ویژه کشورهای اسکاندیناوی گفت:با توجه به این که در این کشورها اصل بر پیشگیری است هزینه های بالایی جهت آموزش به والدین حتی پیش از بارداری اختصاص می یابد. در مدارس برخی از کشورهای دنیا از پزشکان و پرستاران به عنوان مراقب سلامت مدرسه استفاده می شود و حداقل مدرک فرد برای این شغل لیسانس پرستاری می باشد. میزان هزینه های پزشکی برای پیشگیری کودکان از بیماری های گوارشی ناشی از تغذیه رقم بسیار بالایی است و در همین خصوص مربیان بهداشت مدارس از اختیارات چشمگیری در رسیدگی به روند تغذیه کودکان حتی در منزل برخوردارندبه نوعی که حتی در صورت اهمال قدرت بازخواست والدین را دارند . با افزایش سن کودکان با توجه به برنامه ریزی های صورت گرفته وضعیت جسمی وروحی افراد بالاخص دانش آموزان وضعیت مطلوبی بوده وبه همین دلیل از میزان هزینه های فرد به شدت کاسته می شود و طبیعتا جامعه انسانی بزرگسال در کشورهای غربی و شمال اروپا از کمترین هزینه های بهداشتی و درمانی در جهان برخوردار هستند که همین امر نشان دهنده سلامت جسمانی افراد ساکن در آن جوامع است.
وی به عنوان یک متخصص در حوزه دندانپزشکی اظهار امیدواری کرد از انجایی که مربیان بهداشت اولین حلقه از زنجیره عظیم سلامت در جامعه هستند و رابط بین نظام سلامت با مادران می باشند از طریق اموزش به مربیان بتوانیم شاهد کاهش روند پوسیدگی دندان در جامعه باشیم.وی همچنین به دلایل دیگر برگزاری این دوره ها ازجمله عدم توجه به نقش بسیار مهم و جایگاه مربیان بهداشت درمدارس اشاره کرد و گفت:تلاش بر این است که با برگزاری این دوره ها به این قشر تاثیر گذار در امر سلامت بهای بیشتری داده شود.
مسئول برگزاری دوره آموزش مراقبین سلامت مدارس ادامه داد: علت برگزاری کلاس های آموزشی در جهاد دانشگاهی واحد علوم پزشکی تهران برای مراقبین و معلمان بهداشت موید این نکته است که از نگاه ما سلامت جسمی و روحی کودکان به ویژه در دوران تحصیل استراتژی راهبردی جهاد دانشگاهی واحد علوم پزشکی تهران به حساب آمده که البته بدون تعامل و مشارکت فعالانه وزارت بهداشت، مدیران عالی آموزش و پرورش و به تبع آن معلمان و مراقبین بهداشت مدارس چنین امری محقق نخواهد شد. هرچند که حضور فعالانه بیش از ۴۰۰ نفر از مراقبین بهداشت مدارس در دوره های پیشین و دوره آموزشی فعلی نویدبخش آینده ای روشن در حوزه سلامت کودکان در مدارس است.
درمانگاه زخم جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران
هیچ دیدگاهی درج نشده - اولین نفر باشید