چهارشنبه, 5 آذر , 1399 10 ربيع ثاني 1442 Wednesday, 25 November , 2020 ساعت ×
برای حفظ سیستم ایمنی بدن و مقابله با کرونا به طور مرتب مایعات مصرف کنید
۲۹ مهر ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۴
بازدید 53
4
دکتر جعفریان در گفت وگو با ایسنا علوم پزشکی تهران:

ایسنا علوم پزشکی تهران – یک متخصص تغذیه با بیان اینکه کمبود آب و ویتامین های ضروری در بدن موجب […]

پ
پ

ایسنا علوم پزشکی تهران – یک متخصص تغذیه با بیان اینکه کمبود آب و ویتامین های ضروری در بدن موجب تضعیف ایمنی بدن خواهد شد، گفت: در صورتی که سیستم ایمنی بدن ضعیف باشد، مسلماً احتمال ابتلا به کرونا افزایش میابد یا شانس اینکه بیمار نتواند در مقابل کرونا تحمل لازم را داشته باشد، کاهش می یابد و بدن به سمت عوارض جدی تر کرونا حرکت می  کند بنابراین توصیه ما این است که هم برای حفظ سلامت بدن توسط سیستم ایمنی حتماً مایعات به طور مرتب مصرف شود.

دکتر کوروش جعفریان در گفت وگو با ایسنا علوم پزشکی تهران، اظهار کرد: در بدن انسان یک سیستم تهویه وجود دارد که اجازه نمی دهد دمای داخل بدن خیلی بالا برود و یک دمای  قابل قبولی حس می شود مثلا دمای مناسب بدن انسان ۳۶ یا ۳۷ درجه می باشد، اما اگر فردی تحمل گرمای بالا در مقابل آفتاب نداشته باشد ممکن است که این سیستم تهویه دچار اختلال شود و نتواند به راحتی دما را کنترل کند به عنوان مثال هنگامی که هوا گرم می شود، پوست فرد سرخ می شود در واقع این خونی است که به زیر پوست فرو می کشد تا خنک شود و همین به نوعی سیستم تهویه است.

وی ادامه داد: یکسری افراد بسیار مستعد هستند برای اینکه این اختلال در انها پیش بیاید مثل بچه ها و یا افراد مسن مثل کسانی که کارگر های ساختمانی هستند یا مثل پلیس هایی که سر چهارراه ها هستند یا مثل ورزشکارانی که به مدت طولانی در مقابل افتاب ورزش می کنند و عملا این سیستم تهویه نمیتواند کار خود را به خوبی انجام دهد و دمای هوا در در بدن فرد لحظه به لحظه بالا می رود و این دما از یک سقفی بالاتر مثلا اگر به ۴۰ درجه برسد، ممکن است علایم گرمازدگی را نشان دهد مثل سر درد، سرگیجه، بیحالی و تند نفس کشیدن و حتی نفس های کوتاه کوتاه می کشد حتی ممکن است که حالت تهوه به فرد دست دهد و یا ممکن است حالت های بدتری مثل تشنج و یا حالت اغما هم به فرد دست دهد، این خطر ها ممکن است سلامت فرد را به خطر اندازد بنابراین وقتی صحبت از گرمازدگی می شود باید ببینیم چه افرادی در معرض گرمازدگی هستند و چه علایمی در افراد گرمازده مشاهده می شود.

این متخصص تغذیه گفت: معمولاً کسانی که دچار گرمازدگی می شوند چون این افراد به شدت تشنه می شوند اگر بیش از اندازه به این افراد مایعات دهیم ممکن است سطح سدیم خون به شدت افت کند که بسیار خطرناک است حتی خطر آن از خطر خود گرمازدگی هم بیشتر است.

دکتر جعفریان بیان کرد: گاهی توصیه هایی برای گرمازدگی می شود که اشتباه است. افراد باید دقت کنند که این اشتباهات را مرتکب نشوند اول باید تلاش کنیم که دچار گرمازدگی نشویم چون مثلا در سالمندی حس تشنگی کمی دارد خیلی سراغ آب خوردن نمی روند در نتیجه تا تشنه نشویم آب نمی خوریم و این را با افتخار می گوید و این خیلی چیز خوبی نیست ما باید به این افراد یاداوری کنیم تشنگی شما ملاکی برای کم آبی شما نیست حتی باید در روز ۷ الی ۸ لیوان را مخصوصا الان که هوا گرم است استفاده کنیم.

وی گفت: کودکان به دلیل اینکه خیلی بازیگوش هستند و مشغول بازی می شوند علاقه به آن بازی باعث می شود کامل آب نوشیدن را فراموش کنند و همچنین سطح بدن بچه ها طوری است که میزان از دست دهی آب در بدنشان بسیار زیاد است به همین دلیل دچار گرمازدگی می شوند یا بعضی ورزشکاران می بینیم که خیلی در جلوی آفتاب سنگین تمرین می کنند و از نوشیدن آب غفلت می کنند چون ترس این را دارند که ناراحتی های گوارشی به سراغشان آید اینها نکات خیلی ساده ای است که باید حواسمان باشد.

این متخصص تغذیه پیشگیری از گرمازدگی را ضروری دانست و تصریح کرد: ما باید پیشگیری کنیم برا اینکه پیشگیری کنیم باید سطح آب بدن به اندازه کافی باشد و برای اینکه سطح آب بدن به اندازه کافی باشد علاوه بر اینکه باید آب را به اندازه کافی بخوریم حتما نیاز به خوردن الکترولیک هم داریم در این صورت آب در بدن نگاهداری می شود و در غیر این صورت همه آبی که به بدن وارد می شود به صورت ادرار دفع خواهد شد.

وی نسبت به استفاده از میوه جات و سبزیجات به منظور دریافت پتاسیم لازم تأکید کرد و گفت: خیلی از میوه جات و سبزیجات که در دسترس ما هستند غنی از پتاسیم است و این نشان می دهد که شما اگر مصرف میوه و سبزی داشته باشید خود این باعث می شود که سطح پتاسیم بالا بیاید. یک ویژگی دیگر که سبزیجات و میوه ها دارند این است که می توانند آب را در خود و در سیستم گوارشی حفظ کنند و این آب که در داخل این سبزیجات محصور می شود می تواند به صورت آهسته در اختیار بدن قرار گیرد. هر وقت که بدن دچار بی آبی می شود این اب بیاید و در واقع نیاز فرد را کم کم برطرف سازد. پس مصرف این میوه جات و سبزیجات می تواند علاوه بر اینکه پتاسیم دارد در حفظ آب در سیستم گوارشی هم به ما کمک می کند که بعدا به کار ما می آید

دکتر جعفریان در مورد کسانی که دچار گرمازدگی شدند، گفت: اگر بعضی بنا به هر دلیلی مثل رعایت نکردن یا شرایط آب و هوایی یا به دلایل مختلف یا به مدت زیادی در معرض این شرایط قرار گرفته باشد توصیه اول من این است که این فردا را از محیط گرما خارج کنیم بدن او را سرد کنیم بعضی از افراد که هوشیار هستند ممکن است بعضی ها در آب سرد بروند لباس ها را در می آورند و بدن را خنک می کنند اینها یک اتاق خنکی است برای اینها خیلی کمک می کنند اما بایستی به بحث تغذیه هم توجه کنیم. مهم ترین فاکتور این است که ما باید میزان مایعات و الکترولیک های به حالت نرمال برگشت دهیم که این با مصرف درواقع مایعات اتفاق می افتد.

این متخصص تغذیه افزود: اینجا نکته ای که باید توجه کنیم این است که اتفاقا در چنین شرایطی توصیه می شود که یک مقدار در نوشیدنی ما نمک هم وجود داشته باشد جای نگرانی نیست اگر مثلا اگر ۱ لیتر نمک داشته باشیم نزدیک می شود به مایعات فیزیولوژیک بدن ما و می تواند به حفظ آب و برگشت آب به بدن فرد کمک کند. نکته دیگر که ما باید به ان توجه داشته باشیم فرد آب زیادی از دست داده بود اگر شما بیش اندازه در یک زمان کوتاهی به فرد آب بدهید ممکن است حتی با مسمومیت سلولی مواجه شویم و حجم زیادی از آب وارد سلول شود و دچار پارگی سلول شود و این اگر سلول های حساس بدن باشد جز سلول هایی که در سیستم عصبی بدن ما هستند طبیعتا می تواند عواقب جبران نا پذیر را داشته باشد و یادمان باشد که ما جرعه جرعه مایعات را به افراد برسانیم که از مسمومیت ها جلوگیری کنیم از طرفی باز همان نوشیدنی هایی که گفتند می شود در پیشگیری از این ها استفاده کرد ما میتوانیم در ریکاوری و برگشت حالت گرمازدگی فرد به شرایط نرمال به او کمک کنیم.

وی با بیان اینکه به مساله گرمازدگی در شرایط کرونایی باید توجه ویژه تری داشت، گفت: در شرایط فعلی گرمازدگی مساوی است با کاهش توان بدن در مقابل ویروس ها یعنی ما با ضعف سیستم ایمنی مواجه می شویم وقت فرد دچار گرمازدگی می شود اگر ایمنی بدن فرد ضعیف شود مسلماً شانس ابتلا به کرونا وی افزایش میابد یا شانس اینکه نتواند در مقابل کرونا تحمل لازم را داشته باشد در واقع بدن به سمت عوارض جدی تر کرونا حرکت کند بنابراین توصیه ما این است که هم برای بحث گرمازدگی و هم حفظ سلامت بدن توسط سیستم ایمنی حتماً مایعات به طور مرتب مصرف شود.

دکتر جعفریان در پاسخ به این پرسش که از چه طریق می تواند تشخیص داد بدن مان دچار کمبود آب است یا خیر؟ گفت: بهترین شاخص رنگ ادرار است؛ اگر رنگ ادرار روشن بود یعنی آب به اندازه کافی در بدن وجود دارد و اگر رنگ ادرار تیره باشد طبیعتا نشان می دهد که فرد بدنش کم آب است و باید مراقب باشد و مصرف نوشیدنی در دستور قرار دهد.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.