پنج شنبه, 8 آبان , 1399 13 ربيع أول 1442 Thursday, 29 October , 2020 ساعت ×
محققان آمریکایی: آسم آلرژیک، سلول‌های سیستم تنفسی را تغییر می‌دهد
۱۷ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۰

ایسنا علوم پزشکی تهران- محققان آمریکایی دریافتند آسم آلرژیک موجب تغییر اساسی مسیرهای تنفسی در انسان می‌شود و توانایی سلول‌ها را در رفع آلاینده‌ها و مقابله با عفونت‌ها کاهش می‌دهد. به گزارش مدیکال نیوز، آسم آلرژیک که متداول‌ترین نوع آسم است، در اثر فعالیت یک مولکول سیگنال‌دهنده موسوم به IL-۱۳ ایجاد می‌شود. هنگامی که محققان […]

به گزارش مدیکال نیوز، آسم آلرژیک که متداول‌ترین نوع آسم است، در اثر فعالیت یک مولکول سیگنال‌دهنده موسوم به IL-۱۳ ایجاد می‌شود. هنگامی که محققان این مولکول را در مجاورت نمونه سلول‌های به دست آمده از مسیرتنفسی انسان قرار دادند، موجب تضعیف سیستم دفاعی درونی این سلول‌ها و افزایش تولید مخاط پاتوژنی توسط آنها شد. در نتیجه این وضعیت توانایی مژک‌های سلول‌های تنفسی در به دام انداختن آلاینده‌ها و  میکروارگانیسم‌ها کاهش یافت. مژک‌ها وظیفه جمع‌آوری عوامل خارجی و هدایت آن‌ها را به بیرون بدن برعهده دارند.

در این تحقیقات که بررسی تناوب آر ان ای حدود دو هزار سلول موجود در مسیر تنفسی انجام گرفت، مشخص شد در اثر آسم آلرژیک تعداد سلول‌های مژک‌دار در حدود ۲۶ درصد کاهش می‌یابد. همچنین محققان دریافتند سلول‌هایی که در حالت طبیعی، مخاط سالم، انواع آنتی اکسیدان و سایر پروتئین‌های دفاعی را ترشح می‌کنند، به گونه‌ای دچار تغییر می شوند که مخاط غلیظ و چسبنده بدون پروتئین‌های دفاعی را تولید می‌کنند.

آسم یک بیماری شایع و غیر مسری است که در آن مجاری تنفسی ملتهب شده و ورود و خروج هوا دشوار می‌شود. مرگ ناشی از آسم بیشتر در کشورهای کم درآمد و با درآمد متوسط رخ می‌دهد. استنشاق دود سیگار، مواد شیمیایی و تحریک کننده و هوای آلوده، سبب تحریک راه‌های هوایی و واکنش‌های آلرژیک می‌شود.

نگهداری حیوانات خانگی و به طور کلی تماس با موی حیوانات، استفاده از لباس‌های پوست و پشم طبیعی، گرد و غبار موجود در خانه و مبلمان، دود ناشی از تنباکو، آلودگی هوا، انواع محرک‌های شیمیایی، لوازم بهداشتی شیمیایی و انواع آلرژن مانند گرده از جمله محرک‌های بیماری آسم هستند.

گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Cell Reports  منتشر شده است.