یکشنبه, 4 آبان , 1399 9 ربيع أول 1442 Sunday, 25 October , 2020 ساعت ×
تاکید بر شکل گیری کارگروه تولید ملی در دانشگاه علوم پزشکی تهران
۱۳ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۹
بازدید 47
4

به مناسبت چهلمین سالگرد تشکیل جهاددانشگاهی حضور معاون فرهنگی درسازمان جهاددانشگاهی علوم پزشکی تهران ایسنا علوم پزشکی تهران – رییس و معاونان جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران با توجه به ظرفیت های جهاد دانشگاهی بر شکل گیری کارگروه تولید ملی در این سازمان تأکید کردند. به گزارش ایسنا علوم پزشکی تهران، دکتر مسعود حبیبی، رئیس […]

پ
پ

به مناسبت چهلمین سالگرد تشکیل جهاددانشگاهی حضور معاون فرهنگی درسازمان جهاددانشگاهی علوم پزشکی تهران

ایسنا علوم پزشکی تهران – رییس و معاونان جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران با توجه به ظرفیت های جهاد دانشگاهی بر شکل گیری کارگروه تولید ملی در این سازمان تأکید کردند.

به گزارش ایسنا علوم پزشکی تهران، دکتر مسعود حبیبی، رئیس جهاد دانشگاهی واحد علوم پزشکی تهران در جلسه ای به منظور تعامل و همکاری با معاون فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی تهران، اظهار کرد: همایش های نکوداشت استاد یکی از افتخارات جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران است؛ بنده پیش از شکل گیری همایش های نکوداشت مقام استاد به دکتر [ابوالفضل] فاتح پیشنهاد ایجاد خانه استاد را دادم چرا که اساتید بعد از ۳۰ سال کار بازنشسته می شوند در صورتی که تازه وقت استفاده از آنهاست همانطور که مراجع تقلید هم بعد از سالها که سنی از آنها می گذرد به مرجعیت می رسند اما محل رجوع طلاب، علما و فقهای دیگر می شوند.

رئیس جهاد دانشگاه واحد علوم پزشکی تهران افزود: آن زمان دکتر فاتح گفتند ما هزینه تاسیس خانه استاد را نداریم، اما می توانیم از اساتید تجلیل کنیم که این اقدام باعث تکریم علم و دانش و رجوع به اساتید می شود بنابراین با همراهی مرحوم دکتر معتمدی و دکتر قبادیان خدمت دکتر یلدا رسیدیم و ایشان ما را در این زمینه راهنمایی کردند. معمولاً نظر دانشجویان  را نیز دریافت می کردیم و با اساتیدی مثل دکتر یلدا، شمس شریعت، ظفرقندی و جمالی هم مشورت می کردیم و در نهایت این روند به کار ارزشمندی تبدیل شد.

رئیس جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران با بیان اینکه کشورهایی پیشرفته به عالمان و دانشمندان خود رجوع کرده اند افزود: ما اساتیدمان را به خاطر اینکه معلم خوبی بوده اند دوست داریم نه به خاطر مسئولیت هایی که پذیرفته اند. همه سرمایه جهاد دانشگاهی منابع انسانی آن است. هر وقت این منابع کاهش یا تنزل پیدا کند، فعالیت های ما هم کاهش پیدا کرده است؛ از سوی دیگر همه افتخار ما این است که منابع انسانی ما فعالین اجتماعی جامعه دانشگاهی بوده اند.

حبیبی با بیان اینکه جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران عملاً پیشینه فرهنگی دارد، گفت: نیروهای ما در حوزه فرهنگی صاحب نظر بوده اند. با وجود این که چند سال است به فراخور وضعیت کشور در حوزه پژوهش و فناوری بیشتر سرمایه گذاری می کنیم اما حوزه فرهنگی ما هنوز جزء فعال ترین حوزه های فرهنگی جهاد دانشگاهی است.

او با تاکید بر توجه به حوزه های فرهنگی ادامه داد: اگر در حوزه فرهنگی محل اثر باشیم حوزه های فناورانه و پژوهشی ما هم محل اثر خواهند بود. تمام انرژی ما در حوزه فناوری و پژوهش خیلی کوچکتر از ظرفیت یک دانشکده است اما با توجه به نگاه فرهنگی مرکز برست ایجاد می شود که می توانم به جرات بگویم در کشور مجموعه ای مثل آن وجود ندارد.

اگر روحیه جهاد دانشگاهی در همه جا بود کشور رشد بیشتری داشت

عبدالرحمان رستمیان، معاون فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی تهران با مخلصانه دانستن روحیه اعضای جهاد دانشگاهی گفت: در زمان انقلاب مدتی توفیق کار کردن در جهاد سازندگی را داشتم. در جهاد سازندگی هم برخی روحیه مخلصانه ای مثل روحیه شما داشتند، اما وقتی جهاد کشاورزی به آن اضافه شد مقداری حالت اداری به خود گرفت.

او تاکید کرد: اگر روحیه ای که در جهاد دانشگاهی است در همه بخش وجود داشت، کشور رشد خیلی بیشتری پیدا می کرد.

رستمیان با تاکید بر تولید ملی گفت: با مشارکت جهاد دانشگاهی می توان کار گروهی برای شناسایی لوازم مصرفی و سرمایه ای دانشگاه علوم پزشکی تشکیل داد و بعد از این ارزیابی می توان با دانشگاه تهران یا دانشگاه های دیگر ارتباط برقرار کرد تا این تجهیزات را برای مصرف خود تولید کنیم و حتی به نقاط دیگر جهان ارسال کنیم.

کارگروه تولید ملی با کمک جهاد دانشگاهی تشکیل شود

او با تاکید بر اینکه جهاد دانشگاهی دست بازتر و در بعضی موارد اختیارات بیشتری دارد گفت: پیشنهاد می کنم کارگروه تولید ملی با کمک جهاد دانشگاهی، دانشکده فناوری و کمک افرادی که در صنعت و دانشگاه فعالیت دارند ایجاد شود.   هرکدام از این فعالیت ها می تواند بزرگترین فعالیت فرهنگی برای کشور باشد چرا که یک دانشجوی خارجی هم زبان فارسی یاد می گیرد و هم ایران را می بیند و به کشورش برمی گردد.

مرکزی: می توان به ایده های دانشجویی کمک کرد تا به محصول برسند

در ادامه این جلسه حسن مرکزی، مدیر منش (مرکز نوآوری و شتابدهی) نیز گفت: جهاد دانشگاهی از پیشروهای پارک های علمی و فناوری مراکز رشد است. قرار بر این بود که مراکز رشد و پارک های علمی به سمت فناوری بومی حرکت کنند، اما با گرفتن بودجه های کلان، نتایج کوچکی گرفته اند.

مرکزی با بیان اینکه با کمبود بودجه دولت، شرکت های دانش بنیان جدی تر شده اند گفت: در جهاد مرکز رشد و پارک علمی و فناوری وجود داشته است، اما این مراکز بر اساس آیین نامه های دولتی اجازه مشارکت در تولید ایده و بهره برداری از آن را ندارند، اما منش حلقه واسطه ای شد میان اقداماتی که قبلاً صورت گرفته است.

او ضمن استقبال از ایده شکل گیری کارگروه تولید ملی افزود: جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران با شکل گیری منش چابکتر شده است. ما به عنوان کارگزار حمایتی و هدایتی می توانیم کنار شما باشیم. می توان گروه های دانشجویی را در دل مرکز نوآوری و شتابدهی سازماندهی و بر روی آنها سرمایه گذاری کرد. منش می تواند به ایده های دانشجویی که بعدها می تواند در یک شرکت متجلی شود، کمک کند تا به تولید محصول برسد.

 

اسماعیلی جاوید: زیست بوم جهاد دانشگاهی متفاوت است

غلامرضا اسماعیلی جاوید، مدیر مرکز ترمیم زخم‌ جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران نیز با متفاوت عنوان کردن زیست بوم جهاد دانشگاهی گفت: هم بیماران و هم قشر پزشک و پرستار از خدمات مجموعه پژوهشکده زخم استفاده می کنند. در مرکز زخم حدود ۵۰۰ پزشک با تخصص های عفونی، داخلی، طب اورژانس و پرستار دوره دیده اند و هرکدام از آنها توانسته اند پای یک بیمار را نجات دهند.

مدیر مرکز ترمیم زخم‌ جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران ادامه داد: تلاش جهاد دانشگاهی این است که در هر قسمتی که نیاز باشد، اقدامات را آغاز کند چرا که پاسخ دادن به نیاز مردم از نظر مادی و از نظر معنوی ارضا کننده است. تاسیس جهاد دانشگاهی در سال ۵۹ که مراکزی مثل مرکز رشد، پارک علم و فناوری و … وجود نداشت، اقدامی مترقی بود.

جاوید در ادامه گفت: دانشگاه رشد خود را کرده و به نوعی تعطیلی این اکوسیستم را دنبال می کند. زمانی که رزمندگان می خواستند به جبهه های جنگ بروند به جهاد می آمدند و دوره های امداد می گذراندند. این موضوع نشان دهنده قدمت دوره های امداد جهاد دانشگاهی است.

 

یاری: می توان به دانشجویان مسئولیت های بزرگتر داد

حسین یاری، معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران نیز در این جلسه به جذابیت مسئولیت اجتماعی برای دانشجویان تاکید کرد.

یاری گفت: بنده در حوزه دردهای مزمن دنبال سنسورهای خاصی بودم که به یک استاد مکانیک دانشگاه شریف برخورد کردم و متوجه شدم این استاد دانشگاه عضو هیات علمی یکی از پژوهشکده های جهاد دانشگاهی است و در بیمارستان امام خمینی(ره) مرکز تحقیقاتی جذابی دارد.

او افزود: دانشگاه مادر دانشگاه های کشور چهار مرکز رشد دارد، اما این نیازها روی زمین مانده است. ما به دنبال دستگاه هایی مانند دستگاه جراحی رباتیک رفتیم، اما موارد ساده تر روی زمین مانده است در واقع اولویت سنجی وجود ندارد البته شاید اکوسیستم درست چیده نشده و این چهار مرکز رشد درست کار نمی کنند که این نیازها بر روی زمین مانده است.

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران با بیان اینکه بحث مسئولیت اجتماعی برای فضای دانشجویی جذاب است، گفت: دانشجوی پزشکی و دندانپزشکی با وجود همه مشغله ها در کانون های خیریه دانشکده ها فعال هستند، می توان در یک فرآیند به آنان نگاه بلند داد و دانشجویان را به سمت مسئولیت های بزرگتر سوق داد.

 

حسین زاده: دانشجو بعد از فارغ التحصیلی نمی تواند به دانشگاه برگردد

رضا حسین زاده، معاون پژوهشکده فناوری های زخم و ترمیم بافت یارا هم گفت:  دانشگاه دانشجو را پرورش می دهد، اما وقتی فارغ التحصیل می شود نمی تواند به دانشگاه برگردد چون فضایی برای او در دانشگاه وجود ندارد که بر روی ایده خود کار کند.

وی اظهار کرد: تبدیل علم دانشجو به فناوری به راحتی مقدور نیست، اما جهاد دانشگاهی دقیقا همین کار را انجام می دهد و محل رجوع دانشجویان شده به گونه ای که آنان ایده های خود را به جهاد دانشگاهی می آورند.

 

با تعامل دوطرفه بین دو مجموعه تاثیرگذاری در جامعه بیشتر خواهد بود

ابوالفضل امینی، مدیر روابط عمومی جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران با اشاره به چهلمین سالگرد تاسیس جهاد دانشگاهی گفت: رویکردهای امیدبخش و فعالیت های شاخصی که در این سالها انجام شده تجلی گاه خوبی پیدا کرده است.

او با تاکید بر اهمیت فضای مجازی گفت: اگر بین دو مجموعه تعامل دوطرفه و انتقال اطلاعات وجود داشته باشد، هم افزایی شکل می گیرد و این موضوع می تواند در جامعه اثرگذارتر باشد.

 

فاتح: پیشبرد بسیاری از طرح ها در جهاد دانشگاهی حمایت اجتماعی نیاز دارد

در ادامه این جلسه محسن فاتح، معاون پژوهشی جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران گفت: به مجموعه جهاد دانشگاهی ایده و طرح های زیادی وارد می شود، اما برای پیشبرد بسیاری از آنها به حمایت های اجرایی و اجتماعی نیاز است. یکی از توانایی های جهاد دانشگاهی علاوه بر تمرکز بر روی تولید فناوری «فرآیندسازی» است.

او افزود: سال گذشته به این نتیجه رسیدیم که برای اولویت بندی نیازهای موجود از ظرفیت اطلاعاتی علوم پزشکی تهران بهره مند شویم.

 

بسلان پور: با تغییرات کوچک می توانیم دانشگاه و صنعت را به هم پیوند دهیم

حسن بسلان پور، معاون پشتیبانی سازمان جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران گفت: جهاد دانشگاهی سالهاست که وظیفه ارتباط دانشگاه و صنعت را بر عهده دارد؛ با تغییرات کوچک می‌توانیم این دو بخش را به هم پیوند دهیم. جهاد دانشگاهی خوشبختانه ظرفیت های خوبی دارد که متاسفانه دیده نشده است.

 

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.