چهارشنبه, 12 آذر , 1399 17 ربيع ثاني 1442 Wednesday, 2 December , 2020 ساعت ×
شناسایی باکتری‌های مضر توسط سیستم ایمنی نوزادان
۰۶ آذر ۱۳۹۸ - ۱۶:۵۵

ایسنای علوم پزشکی تهران – محققان دانشگاه کالیفرنیا، سن‌فرانسیسکو با آزمایش روی موش‌ها مکانیزمی را در سیستم ایمنی شناسایی کردند که در سال‌های ابتدایی زندگی به عنوان یک فیلتر در برابر باکتری‌های بی‌خطر و مضر پوست عمل می‌کند. به گزارش پایگاه خبری مدیکال اکسپرس، این مکانیزم سیستم ایمنی، امکان استمرار رابطه همزیستی با میکروب‌های عادی پوست […]

به گزارش پایگاه خبری مدیکال اکسپرس، این مکانیزم سیستم ایمنی، امکان استمرار رابطه همزیستی با میکروب‌های عادی پوست و همچنین دفاع در برابر باکتری‌های مضر را به طور همزمان تضمین می‌کند.
از سال‌ها قبل مشخص شد که سیستم ایمنی بدن در سال‌های ابتدای زندگی نحوه شناسایی سلول‌های بدن و اجتناب از حمله به آن‌ها را فرا می‌گیرد؛ اما تا کنون تقریبا هیچ اطلاعی از نحوه تشخیص باکتری‌های مضر و مفید توسط سیستم ایمنی به دست نیامده است.
در این تحقیقات مشخص شد بر خلاف تصور پیشین، سیستم ایمنی بدن در دوران نوزادی دارای ظرفیت‌ها و ویژگی‌های قابل توجهی از جمله توانایی پذیرش باکتری‌های هم‌غذا به عنوان بخشی از از ساختار پیچیده حیات بدن است.

محققان نشان دادند این نوع پذیرش، در مورد تمام انواع باکتری‌ها وجود ندارد و سیستم ایمنی از همان ابتدای حیات قادر است باکتری‌های مضر و مفید را از یکدیگر تفکیک کند و واکنش‌های متفاوتی نسبت به آن‌ها نشان دهد.
گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Cell Host & Microbe منتشر شده است.