بیمارستان‌های تهران از بیمار اشباع شده‌اند

دکتر حمید عمادی درباره وضعیت کرونا در کشور و همچنین شرایط بیمارستان‌ها، گفت: در حال حاضر شرایط بیمارستان‌ها خیلی خوب نیست. به طوری که تقریبا تمام بیمارستان‌های شهر تهران اشباع شدند. البته در حال حاضر به تعداد زیادی از بیماران به صورت سرپایی دارو می‌دهیم. یعنی داروی رمدسیویر که یک داروی بیمارستانی بود که معمولا باید بیماری بستری می‌شد و این دارو را دریافت می‌کرد، اما اکنون به دلیل افزایش تعداد بیماران بستری، حجم زیادی از بیماران به صورت سرپایی این دارو را دریافت کرده و در اورژانس بیمارستان با انجام مراقبت‌های لازم دارو را به بیمار تزریق کرده و بعد  بیمار به خانه بازمی‌گردد.

وی افزود: با این اقدام هم در حال حاضر بیمارستان‌هایمان اشباع است، حال اگر این اقدام را انجام نمی‌دادیم، اکنون همه بیمارستان‌ها قفل بودند و عده‌ای از مردم در خیابان‌ها مانده بودند. احتمال اینکه وضعیت طی یکی دو هفته آینده بدتر شود هم هست.

عمادی با بیان اینکه موج بیماری در پیک پنجم از استان‌های جنوبی و سیستان و بلوچستان برخاسته است، گفت: ممکن است شهرهای دیگرمان هم تا دو هفته دیگر مانند سیستان و بلوچستان شود. به همین دلیل شرایط نگران کننده‌ای پیش روی ما قرار دارد.

وی درباره گونه هندی ویروس کرونا یا همان کرونای دلتا، گفت: ویروس کووید دچار جهش‌های ژنتیکی می‌شود و با هر جهش گویی یک ویروس جدیدتری پدید می‌آید که به آن‌ها واریانت‌های جدید می‌گوییم. در حال حاضر برای هر یک از واریانت‌های ویروس کرونا اسمی گذاشته شده است. به عنوان مثال واریانت انگلیسی ویروس با عنوان آلفا، واریانت آفریقای جنوبی را بتا، واریانت برزیلی را گاما و واریانتی را که در هندوستان ایجاد شد و به آن ویروس کرونای هندی می‌گوییم، با عنوان دلتا مطرح می‌شوند.

عمادی با بیان اینکه سرعت انتقال واریانت انگلیسی تقریبا ۵۰ برابر ویروس ووهان بود، اما شدت بیماری‌زایی آن خیلی شدیدتر نبود، گفت: اما واریانت هندی قدرت انتشارش ۱۳۰ برابر بیشتر است و سرعت گسترش آن هم بالاتر است. به طوری که در ویروس اولیه یک هفته طول می‌کشید تا مرحله التهابی‌اش ایجاد شود، اما ویروس دلتا سریع‌تر وارد مرحله التهابی می‌شود و علائم بالینی آن شدیدتر است. همچنین در واریانت‌های قبلی، ابتلای کودکان را به میزان اندک و خفیف داشتیم، اما کرونای دلتا کودکان را بیشتر درگیر می‌کند. البته هنوز اینطور نیست که کودکان بیماری کشنده پیدا کنند، اما به هر حال علائمی مانند چند روز تب بالا و … تجربه می‌کنند.

وی ادامه داد: این ویروس مانند یک بازی کامپیوتری است که هر چه مرحله بالاتری می‌رویم، سخت‌تر می‌شود. انگار در بازی ما با این ویروس  هم هرچه می‌گذرد، ویروس توانمندتر می‌شود. البته همانطور که ما هم توانمندتر می‌شویم و واکسن ساخته و داروها و روش‌های مقابله با آن را ایجاد کرده‌ایم. به نظر می‌آید که این بازی فعلا ادامه دارد.

عمادی با بیان اینکه اینطور نیست که الزاما بگوییم علائم در کرونای دلتا تغییر کرده است، گفت: با این حال در ویروس کرونای دلتا گلودرد، گوش درد، قرمزی چشم و… را بیشتر می‌بینیم، اما به طور کلی علائم همان علائم قبلی است.

وی گفت: واقعیت این است که اکنون توصیه ما این است که مردم بهتر است از روزهای اول مراجعه کرده و داروی متناسب را دریافت کنند تا از ورود بیماری به مرحله بدتر پیشگیری شود. بنابراین اگر علائم پیدا کردند، زودتر مراجعات سرپایی را داشته باشند تا دارو را مصرف کنند و بیماری کنترل شود.

عمادی با بیان اینکه تا حد ممکن باید سرعت واکسیناسیون علیه کرونا را بالا ببریم، گفت: در جوامعی که سریع واکسیناسیون را انجام داده‌اند، نشان داده شده که وضعیت‌شان تا حدی بهتر از کشورهایی مانند ماست. بنابراین هم واکسیناسیون‌مان را باید سریعا انجام داده و معطل نکنیم و دوما اینکه پروتکل‌ها را هم رعایت کنیم. باید توجه کرد که در کشورهایی که واکسیناسیون را انجام داده، اما پروتکل‌ها را رعایت نکرده‌اند، باز هم شیوع در حال افزایش است. بنابراین هم باید پروتکل‌ها را به دقت رعایت کنیم که متاسفانه نداریم و هم واکسیناسیون‌ را سریع‌تر انجام دهیم که در حال حاضر قطره چکانی و آرام است.

وی درباره ارزیابی‌اش از وضعیت فوتی‌های کرونایی، گفت: معمولا دو هفته بعد از آغاز اپیدمی آمار فوتی‌ها افزایش می‌یابد. حال پیک پنجم کرونا تقریبا از بیش از یک هفته قبل شروع شده و متاسفانه فوتی‌هایمان افزایش خواهد یافت. این بیماری کشنده است و قاعدتا فوتی‌ها بالاتر هم می‌روند.  البته امیدواریم که این اتفاق نیفتد.