تنظیمات
اندازه فونت :
چاپ خبر
گروه : administrator
حوزه : دسته‌بندی نشده, روابط عمومی/دفترخبرگزاری ایسنا علوم پزشکی تهران
شماره : 5114
تاریخ : ۲۹ آبان, ۱۳۹۶ :: ۱۰:۳۷
افسردگی پاییزه و تاثیر آن بر زنان

یک آسیب شناس اجتماعی گفت: از نگاه رفتارشناسی در فصل پاییز خیلی از افراد به‌خصوص زنان دچار افسردگی شده و این افسردگی «افسردگی پاییزه» نامیده می‌شود که قابل درمان است و جای نگرانی وجود ندارد. دکتر مجید ابهری در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایسنا از دفتر جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران گفت: بعضی از افراد در شش ماهه دوم سال به‌ویژه در ماه‌های آبان و آذر دچار کاهش انرژی، انگیزه وافت خلق می‌شوند و دوباره در فروردین ماه به حالت عادی برمی‌گردند. روانشناسان این نوع اختلال را «افسردگی فصلی» یا «اختلال تاثیر پذیری فصلی (SaD)» می‌نامند که هرساله در زمان معینی شروع می‌شود. وی یادآور شد: افسردگی‌های فصلی درسنین بالای ۴۵ سال دو برابر افراد دیگر است. همچنین این ناهنجاری در زنان بیشتر از مردان به چشم می‌خورد. همچنین این نکته را نباید فراموش کرد که این ناهنجاری در فصل پاییز و زمستان مربوط به ترشح هورمون «ملاتونین» در مغز است که به آن «هورمون وابسته به خواب» نیز می‌گویند که در تاریکی و هنگام خواب شبانه بیشترین میزان ترشح را دارد. بنابراین به علت کوتاهی روزها و طولانی بودن شب‌ها دراین دو فصل این هورمون تا اندازه‌ای بیشتر از حد معمول ترشح می‌شود. این رفتارشناس با بیان این مطلب که تمایل زیاد به مصرف شکلات و شیرینی از علائم افسرگی‌های فصلی است، خاطرنشان کرد: افراد مبتلا به این ناهنجاری باید مصرف قهوه و شکر را در روز کاهش داده و با الگوی غذای کم چرب، سبزیجات و میوه‌ها سلوتونین را در بدن خود افزایش دهند تا بتوانند از ابتلا به این ناهنجاری جلوگیری کنند. ابهری تصریح کرد: خستگی مفرط، کمبود انرژی، نیاز شدید به خواب، تمایل به موادقندی و نشاسته‌ای، افزایش اشتها و پرخوری از علائم قطعی این بیماری است. همچنین غمگینی، اضطراب، بی قراری، انزواگرایی، بی‌علاقگی به برنامه‌های روزانه و ناتوانی از علائم شناخته شده این ناهنجاری است.

با افسردگی پاییزه چه کنیم؟

این آسیب شناس اجتماعی با اشاره به اینکه گروه ویتامین‌های (B)که در تخم مرغ، غلات و ماهی یافت می‌شود می‌توانند اثر مستقیمی بر کاهش و درمان این بیماری بگذارند، ادامه داد: بهارنارنج، به لیمو و عصاره گل سرخ برای افراد به‌ویژه زنان خاصیت نشاط آور داشته اما بهترین روش غلبه بر این ناهنجاری آزاردهنده «فتوتراپی» یا «نوردرمانی» است که در طول روز برای جلوگیری از ترشح بیش از حد ملاتونین، افراد باید حداقل روزانه یک تا دو ساعت در آفتاب قدم بزنند و در صورت نبود آفتاب در نور فلورسنت و سفید که بر صفحه فلزی تابیده می‌شود با چشمان باز نگاه کنند. وی تاکید کرد: متاسفانه افرادی که به این ناهنجاری مبتلا هستند با بیدارشدن از خواب در تاریکی، رفتن به‌ سرکار در تاریک و روشنی روز، برگشتن به خانه از سرکار در هوای تاریک نه تنها می‌تواند از سرزندگی و نشاط آن‌ها کم کند و بلکه می‌تواند باعث تشدید این افسردگی شود. ابهری در پایان گفت: بدون هیچ‌گونه نگرانی از عوارض این بیماری تمام افراد می‌توانند با پوشیدن لباس‌های روشن، تماشای فیلم‌های کمدی، ورزش روزانه، گفتگوهای دوستانه، دید و بازدید از اقوام و دوستان این ناهنجاری را تا حد قابل توجهی کاهش دهند و دوباره به نشاط و سرزندگی خود بازگردند.

© 2018 تمام حقوق این سایت برای جهاد دانشگاهی واحد علوم پزشکی تهران – jdtums.ir محفوظ می باشد.